Ingen tannbørste - ingen hull?

Karius og Baktus kan gå en dyster framtid i møte. Forskere planlegger å drepe tannbakterier med deres egen syre.

Om vi i framtiden kan legge tannbørsten på baderomshylla for godt, gjenstår å se. Men planen som nå klekkes ut burde uansett få “Karius og Baktus” til å skjelve i buksene.

Amerikanske forskere håper nemlig å få tannbakterier til nærmest å begå selvmord.

Den snedige planen går ut på å gjøre bakteriene sårbare for syren de selv produserer når de angriper tennene, skriver nettstedet ScienceDaily.

Trives i syrebadet

Når streptokokkbakterier i munnen spiser opp sukkerbelegg på tennene, skiller de nemlig ut en etsende syre. Det er denne syren som angriper tannemaljen, og forårsaker hull i tennene (karies).

Fra naturens side trives dessverre “Karius og Baktus” utmerket i syrebadet de skaper, og kan jobbe ufortrødent videre med å bryte ned tennene, mens miljøet i munnhulen blir surere og surere.

Årsaken til dette er at bakteriene er beskyttet av en membran, bygget opp av fettsyrer. Denne membranen stenger syren ute, og beskytter bakterien.

Bakteriens forsvarsverk

Et viktig forskningsprosjekt i 2002 viste at enzymet FabM er nødvendig for å bygge opp den beskyttende membranen.

Forsøk har også vist at uten membranen, blir streptokokkbakteriene omlag 10.000 ganger mer sårbare overfor syre, skriver Science.

Nå prøver forskere ved University of Rochester i USA å blokkere FabM-enzymet, slik at det ikke bidrar til å bygge opp membranen rundt bakteriene.

Lykkes de, rakner hele forsvarsverket til Karius og Baktus. De vil rett og slett dø av sin egen syre.

- Målet er at bakterien ødelegger seg selv så fort den begynner å bryte ned sukkerbelegget på tennene og produserer syre, kommenterer professor Robert G. Quivey ved University of Rochester.

2000 gener

Genteknologi står sentralt i det nye forskningsprosjektet, som foreløpig er finansiert med drøyt 20 millioner kroner.

Forskerne skal isolere omlag 2000 gener i bakteriene. Så skal de “skru” av genene, ett og ett om gangen.

For hvert gen de skrur av, skal bakterien få seg et syrebad, og observeres. Hvis bakterien plutselig viser tegn til å takle syre dårligere, har forskerne forhåpentlig funnet genet som gir beskyttelse.

Når dette er gjort, er målet å utvikle preparater eller behandlingsmetoder som “skrur av” det beskyttende genet i bakteriene vi alle går med i munnen.

Kanskje kan tannpussen bli historie.

Ny front i krigen

Forskerne i USA har også åpnet en annen front i den nådeløse krigen mot “Karius og Baktus”.

En forutsetning for at vi får hull i tennene er nemlig at bakteriene klarer å feste som belegg på tennene våre. Det gjør de gjennom dannelsen av såkalt plakk.

Forskerne ved University of Rochester håper også å avsløre hvilke gener som eventuelt hjelper bakteriene til å feste seg til tennene. Hvis disse genene kan påvirkes, vil bakteriene forhåpentlig bare skli av tannoverflaten, uten å gjøre særlig skade.

Kjøttetende

Selv om hull i tennene og tannråte kan være ille nok, forårsaker streptokokkbakterier andre og langt alvorligere lidelser hos oss mennesker.

Bakterieformen kan blant forårsake alvorlig hjertesykdom. Streptokokker kan også bli “kjøttetende”, og forårsake åpne sår som vokser selv om infeksjonen behandles med antibiotika.

- Vi håper at ny forståelse av hvordan tannbakteriene fungerer, også kommer til nytte i bekjempelsen av streptokokkbakterier ellers i kroppen, kommenterer professor Quivey ved University of Rochester.

ScienceDaily: No Tooth Brush, No Cavities? Cavity-causing Bacteria May Be Made To Self-destruct