Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Den nye veien ble laget i et område der landsbyene tidligere brukte elvene som transportårer.
En påfølgende økt spredning av diaré viser hvordan menneskeskapte miljøendringer kan påvirke offentlig helse - spesielt i utviklingsland, konkluderer ny rapport.
- Den økte diversiteten og styrken til mikrobepopulasjonen ser ut til å utligne den forbedrede helseomsorgen som også følger med nye veier, sier Joseph Eisenberg, assisterende professor ved University of Michigan School of Public Health i USA.
Viktig årsak til dødelighet
Mange studier har knyttet smittsomme sykdommer sammen med veier og veibygging, inkludert spredning av HIV i Uganda og malaria i Peru.
Effekten på spredningen av diaré, som er den ledende årsaken til dødelighet blant barn under fem år, er imidlertid relativt ukjent.
Den nye studien antyder at det er viktig å ta med de menneskelige kostnadene ved evaluering av store utviklingsprosjekter.
- Når du tenker på en vei, må du også tenke på disse effektene som vil utfolde seg over flere år, sier Eisenberg.
Økt smitte
Fjernere landsbyer hadde en smitterate opp til åtte ganger lavere enn de som lå nærmere veien.
Forskerne undersøkte 21 landsbyer knyttet sammen av en ny vei bygd av landets styresmakter, i den sørlige delen av regnskogen Chocó, nær Stillehavet og grensen mot Columbia.
De undersøkte forekomsten av diaré i tillegg til sosiale nettverk. Den nye veien bringer nye mennesker til landsbyene, og gjør det enklere for landsbybeboerne å reise mellom de forskjellige bosetningene - i tillegg til at det er lettere å komme seg til de større byene.
Bakterier, virus og parasitter haiker gjerne med menneskene som utforsker denne nye mobiliteten. Dermed kommer flere sykdomsfremkallende mikrober til det lokale miljøet, og smitteraten øker.
Studien har sett spesielt på bakterien E. coli, rotavirus og parasitten Giardia. Forskerne registrerte den samme trenden over det hele: Jo nærmere landsbyen lå veien, jo større var smitteraten.
Kloakk
Utviklingen med større aktivitet i Borbón, byen som ligger i sentrum at det nye veinettverket, er også preget av at den tradisjonelle sosiale strukturen har brutt sammen, noe som har ført til dårligere sanitære forhold.
Byen huser nå rundt 1 000 innbyggere, og elva har her fått en film av kloakk over seg.
- Når tidevannet går ned og du ser på elvebanken, kan du se flere rør som kommer fra alle slags bygninger, sier Eisenberg.