Fant matforgiftning gjennom nettet

Helsemyndighetene i New York avdekket matforgiftning ved å se på anmeldelser fra misfornøyde restaurantgjester. – Kan være interessant også for Norge, sier Folkehelseinstituttet.

Dårlig hygiene er en av årsakene til matforgiftning på restaurant. (Foto: Colourbox)

Mange blir matforgiftet på restaurant uten å melde fra til helsemyndighetene.

Da kan myndighetene risikere ikke å få vite om smitteutbrudd.

Et dataprogram som analyserer folks restaurantanmeldelser kan hjelpe, ifølge BMJ. Tidsskriftet viser til en rapport fra US Centers for Disease Control and Prevention.

På nettet deler nemlig en del gjester dårlige opplevelser.

Søkte etter kvalme og diaré

Helsemyndighetene i New York fikk hjelp av Columbia universitet og nettstedet Yelp til å lage et dataprogram som systematisk søkte gjennom restaurantanmeldelser på yelp.com.

Programmet stoppet opp ved ord som kunne tyde på matforgiftning, som syk/kvalm, diaré, eller oppkast.

Det var første skritt på veien mot å oppdage matforgiftning som ikke hadde blitt rapportert inn via varslingstelefonen for publikum.

Dårlig renhold

Også nordmenn anmelder restauranter på nettsteder som Yelp, Tripadvisor og Oregano.

«Våknet neste dag og kjente at her har jeg blitt matforgiftet, ja, lite behagelig. Dårlig renhold», skriver én om en restaurant på Østlandet.

Noen bakterier gjør deg syk etter få timer, andre bruker lenger tid på å slå til. Problemene kan også skyldes virus.

Det er uansett vanskelig å vite hvor man har blitt matforgiftet. Det kan ta flere dager før du merker noe, kanskje var det forholdene ved egen kjøkkenbenk som hadde skylden, ikke restauranten.

I den amerikanske undersøkelsen måtte gjestene ha blitt syke minst ti timer etter restaurantbesøket.

Et annet kriterium var at minst to personer meldte at de hadde blitt syke på samme restaurant.

Avdekket brudd på reglene

Pilotprosjektet gikk gjennom nærmere 300 000 anmeldelser. Systemet fant mulige matforgiftningsord i 893 av dem.

Etter at en ekspert hadde gått gjennom anmeldelsene, og etter å ha snevret ytterligere inn, sto det igjen 129 tilfeller.

27 gjester ble telefonintervjuet. 16 av dem viste seg å ha blitt syke, på tre forskjellige restauranter. Ingen av disse hadde meldt fra til helsemyndighetene.

Myndighetene fulgte opp ved å besøke de tre restaurantene, og avdekket mange brudd på reglene for mathåndtering.

Varsleknapp

I Norge kan du melde fra dersom du tror magetrøbbelet skyldes maten du har spist, gjennom «Varsle oss»-knappen på Mattilsynets nettsider.

Hittil i år er det kommet inn omtrent 500 meldinger om mistanke om smitte fra mat og vann. Langt fra alle plagene skyldes mat- og vannsmitte.

Meldingene blir gjennomgått av distriktskontoret i Mattilsynet, som vurderer om bekymringen skal følges opp med tilsyn på spisestedet for å undersøke forholdene og maten som serveres.

Den som har meldt inn bekymringen kan bli kontaktet for mer informasjon og bli oppfordret til å oppsøke lege.

Underrapportert i Norge

Internett gir nye muligheter for smitteoppsporing, mener divisjonsdirektør John-Arne Røttingen ved Folkehelseinstituttet. (Foto: UiO)

Men det er ikke alle som bruker varslingsknappen, eller går til legen.

– Matforgiftning er underrapportert, sier John-Arne Røttingen, divisjonsdirektør for smittevern ved Folkehelseinstituttet.

Folkehelseinstituttet får beskjed om mange av tilfellene som er så alvorlige at pasienten går til lege, men legen rapporterer ikke alltid inn.

Røttingen tror nye metoder på nett, som prosjektet fra New York, kan bidra til å oppdage flere tilfeller.

– Jeg synes det er interessant, og det kan være relevant for oss i Norge. Vi kommer til å se nærmere på slike metoder for smitteoppsporing, sier Røttingen.

Dyr metode

Han forteller at mange lignende tilnærminger prøves ut internasjonalt.

Flere prosjekter undersøker hvilke søkeord folk bruker på Google. Dersom mange plutselig begynner å søke etter symptomer på en viss sykdom, kan det tyde på et utbrudd.

– Matforgiftning kan være alvorlig. For å forebygge smitte er det viktig å få vite om flere tilfeller av matforgiftning og hvilke restauranter den kommer fra, sier Røttingen.

Men foreløpig er han usikker på om det er verdt å gå gjennom restaurantanmeldelser og følge opp med intervjuer.

– Det koster en del å gjennomføre. Slike systemer må testes mer før vi vurderer å prøve dem.

Prøver å ta knekken på bakteriene

– Det er viktig å få registrert flere tilfeller slik at vi kan få vite mer om utbredelse, forske på årsaker og sette inn riktige tiltak, sier Helga Næs, forskningssjef ved matforskningsinstituttet Nofima.

Heller ikke hun er sikker på om New York-metoden er effektiv.

Næs er mest opptatt av de alvorlige tilfellene. E.coli-bakterier kan føre til nyresvikt og i verste fall død. I 2006 døde en liten gutt etter å ha spist morrpølse med sykdomsfremkallende E.coli.

I Nofimas nye prosesshall tester de tiltak.

– Vi tilsetter bakterier i råvarer og produkter og ser hvordan vi kan redusere forekomsten gjennom prosessering, pakking og lagring. Vi ser også på effekt av vask og desinfeksjon, sier hun.

Næs mener restaurantene kan gjøre mye for å unngå å matforgifte sine gjester.

– God hygiene er kjempeviktig, både i oppbevaring og håndtering av mat. Så må man passe på at de ansatte ikke selv er syke når de er på jobb i restauranten.

Referanse:

Harrison C, m.fl. : Using online reviews by restaurant patrons to identify unreported cases of foodborne illness - New York City, 2012-2013. Morbidity and Mortality Weekly Report. 23. mai 2014; 63(20).

Powered by Labrador CMS