Elever kontrollerer luftkvalitet

Tett i pappen før du er halvvegs til langfri? Nå blir lufta i klasserommene i over 900 skoler undersøkt, og det er elevene selv som er ute med måleapparatene.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har alle gjort det. Gått på toalettet mot slutten av timen, kommet tilbake og oppdaget at lufta i klasserommet har forvandlet seg til et fast stoff av støv, svette og konsentrert utpust.

Dårlig luft er ikke innbilning. Skiftes ikke lufta i et rom ut ofte nok, hoper støvpartikler, allergener, muggsporer og gasser seg opp, og gir oss hodepine og konsentrasjonsvansker. Men hvordan kan man vite om inneklimaet holder mål?

- CO2 er en god indikator på luftkvaliteten, forteller Bodil Innset, seniorforsker ved Norsk institutt for luftforskning (NILU). Det er en gass som blant annet finnes i lufta vi puster ut. CO2 i relativt små mengder er ikke skadelig i seg selv, men høye konsentrasjoner tyder på at det er for mye av andre gasser og partikler også.

I god inneluft er nivået av CO2 under 1 000 ppm, forklarer Innset. Er det mer karbondioksid i omløp kan det være et tegn på at lufta ikke skiftes ut ofte nok.

(ppm står forresten for “parts per million”, med andre ord milliontedeler.)

Gjør det selv

Dårlig inneklima kan gi hodepine og gjøre folk trette og ukonsentrerte, og alle skoler har plikt til å kontrollere luftkvaliteten i klasserommene. I forbindelse med Forskningsdagene har Nettverk for miljølære satt i gang et prosjekt hvor elevene kan måle sin egen luft.

På nettsidene til Forskningsdagene kan man følge med utviklinga fra time til time, og se resultatene etter hvert som flere og flere skoler sender inn sine tall. Dette er et skikkelig vinn-vinn-tiltak, mener Innset.

- Elevene gjør noe samfunnsnyttig samtidig som de lærer, sier hun.

- Undervisninga får mening. En tiåring jeg snakket med fortalte at dette var den aller første gangen han hadde gjort noe viktig.

Engasjement

Interessen for prosjektet har vært enorm, og jevnt fordelt over hele landet. Til nå har 949 skoler meldt seg på, og NILU har måttet bestille flere målepakker fra Japan for å dekke etterspørselen. Derfor er fristen for innlevering av resultatene også forskjøvet.

"Slik så det midlertidige resultatet ut, onsdag 24. september kl 15.35."

- Målingene kan fortsette helt til uke 43, i slutten av oktober, sier Innset. Og i begynnelsen av november legger vi ut en fellesrapport med de samlede resultatene på våre nettsider. I mellomtida kan man stikke innom og se på de foreløpige resultatene.

Det er ikke sikkert de blir munter lesning. Det er allerede kjent at CO2-nivået er for høyt mange steder, og gjennomsnittet av de 22 skolene som har rukket å sende inn resultatene sine ligger et stykke over streken. Men skal man trekke generelle slutninger er det best å holde tunga rett i munnen.

Ikke nødvendigvis representativt

- Det er ikke sikkert at det endelige tallet gir et helt riktig bilde av inneklimaet i norske skoler, sier Innset.

- Det er for eksempel sannsynlig at elever og lærere som har dårlig inneluft er spesielt interessert i å være med på prosjektet, og det må vi ta høyde for.

Skulle man få litt for høye verdier i klasserommet betyr det heller ikke nødvendigvis at skolen må bruke millioner av kroner på å skifte ut hele ventilasjonsanlegget.

- Mye kan gjøres med gode lufterutiner, sier Innset. Passer man på å lufte godt i friminuttene, og kanskje en gang i løpet av timen også, kan mye være gjort.

Bildene er hentet fra nettstedet til Forskningsdagene.

Forskningsprosjektet bygger på oppgaver som er en del av Nettverk for miljølære (www.miljolare.no) som driftes av NILU og Skolelaboratoriet på Universitetet i Bergen i samarbeid. Forskerkampanjen for Forskningsdagene drives av NILU i samarbeid med Læringssenteret og Forskningdagssekretariatet.

Lenker:

Nettverk for Miljølære
Forskningsdagene: Forskningskampanjen
Forskningsdagene: Historikk om inneklima

Powered by Labrador CMS