Annonse

Dataspill holder eldre mentalt i form

En ny datamaskin skal hjelpe eldre å holde hjernen i gang og overvåke den mentale formen deres mens de leker og deltar i sosiale aktiviteter.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Europeiske forskere har bygget en datakonsoll som kan hjelpe eldre med å holde hjernen i form.

ElderGames, som konsollen kalles, kan også hjelpe mot den ensomheten mange eldre opplever, og holde pleiepersonale oppdatert om brukerens mentale form.

– Eldre trenger å føle seg nyttige, å ha noe interessant å holde på med, samt at de er i stand til å utføre oppgaver. ElderGames møter disse behovene, og gir muligheter til å ha det morsomt samtidig, sier Malena Fabregat, som er koordinator for prosjektet, i en pressemelding.

Tony Brooks, lektor i medievitenskap ved Aalborg universitet, er positiv til den nye teknologien:

– Den interaktive bevegelsessensor-teknologien er brukervennlig, og et oversiktelig brukergrensesnitt uten mus, joystick og tastatur styrker en klarere og mer intuitiv forståelse for bruk av teknologien, sier han til videnskab.dk.

Visste du

ElderGames er utviklet av det EU-støttede prosjektet Netcarity, som skal forbedre eldres livskvalitet, selvstendighet, sikkerhet og helse gjennom ny teknologi.

Prosjektet begynte for tre år siden, og prototypen har vært testet i Spania, Norge og Storbritannia.
 

Underholdende helsesjekk

(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Konsollen består av en digital spilleplate med en plasma- eller LCD-skjerm.

Kameraer montert i hjørnene registrerer de håndholdte pekeredskapene som brukes til å styre med digitale komponenter på den vannrette skjermflaten.

ElderGames har 20 forskjellige spill, valgt ut blant flere hundre. Utvalgskriteriene var at spillene skulle trene brukerens kognitive egenskaper, samtidig med at de var lette å bruke, og morsomme og utfordrende nok til å få brukeren til å spille igjen.

Dessuten skal konsollen kunne identifisere individuelle brukere og måle prestasjonene deres, for å holde øye med om de kognitive egenskaper endrer seg. På den måten kan pleiepersonale bli varslet mye tidligere om tidlige stadier av senilitet eller Alzheimers.

Positiv mottakelse

Sammen med eksperter fra forskjellige kunnskapsfelt identifiserte utviklerne en rekke viktige mentale egenskaper som blir svekket av alderdom:

  • Evnen til å styre og opprettholde oppmerksomheten
  • Evnen til å planlegge
  • Evnen til å ta beslutninger
  • Evnen til å løse problemer
  • Motorikk
  • Hukommelse.

Til sammen trener de 20 spillene alle disse egenskapene.

Utviklerne fryktet at mange eldre ville være tilbakeholdne overfor den moderne teknologien. Derfor ble de overraskede over hvor raskt de eldre vente seg til maskinene:

– Selv med den første prototypen, som hadde en masse ledninger og kameraer, hadde de fullstendig glemt teknologien etter fem minutter, forteller Fabregat.

Avslapning gir gode data

Helsetester kan ofte være skremmende for eldre mennesker, noe som kan forstyrre resultatene. Det problemet løser også ElderGames, for selv om deltakerne vet at de blir testet, får underholdningen dem til å slappe av og oppføre seg naturlig. Og det gir mer nøyaktige resultater, mener forskerne bak den nye konsollen.

– Ekspertene kunne få data av høy kvalitet om individer fra gruppe-aktiviteter, noe som forbedret muligheten til å overvåke og vurdere de personene de hadde ansvar for, forklarer Fabregat.

Ifølge Fabregat har pleiepersonale og leger reagert positivt på konsollen.

Godt produkt – men med mangler

Tony Brooks er positiv til den nye konsollen, men mener at den ikke imøtekommer alle behov:

– Den interaktive bevegelsessensor-teknologien er brukervennlig, men det er fremdeles behov for brukergrensesnitt som kan brukes ut over de forventede handikapfrie livsårene, sier han og utdyper:

– Ettersom kroniske sykdommer, skrøpelighet, psykiske sykdommer og fysiske handikap blir vanligere med høy alder, må det også skapes løsninger for brukere med svekket funksjonsevne. De må være fleksible og kunne tilpasses individuelle behov.

Individualisert brukergrensesnitt

Samtidig mener Brooks at ElderGames i sin nåværende form ikke kan møte et av de viktigste behovene:

– Den prototypen som utviklerne har presentert, demonstrerer bare én type brukergrensesnitt for flere spillere, noe som ikke imøtekommer et av de viktigste problemene: Den ensomheten mange eldre opplever ved å sitte alene hjemme, forklarer han og fortsetter:

– Med mer allsidige og fleksible brukergrensesnitt kan man kanskje forestille seg en besteforelder spille et spill med et barnebarn – lokalt eller over nettet – med brukergrensesnitt tilpasset dem begge, slik at de får en «likeverdig spillebane», tross eventuelle fysiske eller mentale begrensinger.

Personale må utdannes i dataspill

Dessuten mener Brooks at det kreves økt fokus på pleiepersonalets rolle i bruken av ny teknologi til brukere med nedsatt funksjonsevne:

– Det er også viktig at forskning på dette området sørger for å overdra eierskapet over spillsystemet til pleieinstitusjonene. Selv om teknologien er fantastisk, er det nødvendig at pleiepersonalet kan operere, og lære andre å bruke, spillsystemet, hevder han og avslutter:

– Jeg forutsier at det vil komme en ny generasjon av terapeuter, lærere og omsorgspersonale som er utdannet i å hjelpe og støtte i adgangen til nye teknologiske redskaper.

Om prosjektet

Netcarity holder på å utvikle en rekke produkter som skal gjøre livet lettere for eldre:

En interaktiv touchskjerm-bordplate som både kan brukes til å lese og bla i digitale aviser, holde øye med billedtelefonen og overvåke huset.

Alt sammen styrt med fingertuppene, rett på kjøkkenbenken.

En «intelligent vegg» som er forbundet med kamera og sensorer i hele huset, og som kan hjelpe brukeren med å holde oversikt over hva som skjer i huset, og gi vedkommende en påminnelse hvis han eller hun for eksempel har glemt å slå av ovnen eller tømme vaskemaskinen.

En mobil skjerm brukeren kan operere med en digital penn og ringe og sende beskjeder til andre brukere med. De andre brukerne er angitt med navn og bilde, slik at man ikke trenger huske telefonnumre eller adresser.

Intelligente 3D-kameraer som kan holde øye med brukeren, og varsle pleiepersonale hvis denne er falt og ikke kommer seg opp selv.

Anthony Lewis Brooks er forskningsleder for SensoramaLab og associate professor i medievitenskap ved Aalborg universitet.

Han er også ekspert for det Europeiske råd for digitale spill i undervisning, reviewer for EU FET (Future Emerging Technologies) og vinner av Vanførefondets forskningspris 2006.

Tony Brooks forsker på teknologiske systemer som kan hjelpe i trening og innlæring gjennom underholdende brukeropplevelser med interaktiv lek og kreative aktiviteter (som for eksempel musikk og grafikk) i bevegelsesfølsomme virtuelle miljøer.

Brooks arbeider særlig med individuelt tilpassede datasystemer, som for eksempel gir handikappede mulighet for å interagere digitalt, selv om de ikke kan operere tradisjonelle brukergrensesnitt.
 

Lenker

Les pressemeldingen fra Netcarity

Netcaritys hjemmeside

Tony Brooks’ profil på Aalborg universitets hjemmeside

_____________________________

© videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.
 

Powered by Labrador CMS