Et levende fossil på Tøyen?

Da kvastfinnefisken ble funnet i live i 1938 var det en sensasjon. Denne fiskegruppen, som ga opphavet til landdyrene, hadde vært utdøde i mer enn 60 millioner år - trodde man. Paleontologisk museum på Tøyen har et fossil av en av dens 145 millioner år gamle forfedre.

Paleontologer må være sindige mennesker.

Da det verdifulle fossilet av en hittil ikke navngitt og ny art kvastfinnefisk ankom Paleontologisk museum på Tøyen en lørdag sist i april, var det brukket i to.

Da forskning.no ankom lokalene noen timer senere ble vi møtt med en lett smilende Jørn Hurum og et “tyskeren sitter i kjelleren og limer - stuerne var visst litt hardhendte”.

Herpet koffert

I kjelleren finner vi en armert, men herpet Samsonite-koffert, og en lett fortvilet flypassasjer, Thomas Perner, profesjonell fossiljeger med sydtyske skiferbrudd som særlig lidenskap og spesialfelt.

Den store skiferhella han hadde fraktet med seg hele veien fra Solnhofen i Bayern i Syd-Tyskland er brukket i to - vi kan se limfugen tvers gjennom den eldgamle fisken.

- Sånn er paleontologien, sier Hurum.

Nå er fisken ferdig preparert, og er du i Oslo bør du ta turen oppom museet i Tøyenparken for å se på denne sjeldenheten, innkjøpt for penger fra museet og dets venneforening Palvenn.

Utrolige detaljer

- Ser du denne gropen? spør Thomas Perner.

Han peker på en rift i steinen, noen centimeter nedenfor selve fisken.

- Det er avtrykket fisken satte i sanden da den sank til bunnen den gangen i juratiden.

Der ble den liggende i 145 millioner år, helt til den ble funnet for to år siden i et grustak i Solnhofen. Solnhofen er lokaliteten som har gitt oss så mange utrolige fossiler - de mest kjente er antagelig fossilene av urfuglen archeopteryx. Fossilene derfra er, som Perner demonstrerte, virkelig fantastiske med utrolige detaljer.

Solnhofen er én av fire verdenskjente lokaliteter for fossiler i Tyskland. De andre er Budenbach, blant annet kjent for sjøstjerner fra nedre devon (ca 400 mill. år siden), Holzmaden (nedre jura, 170 mill. år siden) og Messel ved Frankfurt (midtre eoceen, ca 50 mill. år siden), kjent blant annet for krokodiller, beinfisk og kanskje fuglen Primobucco perneri - oppkalt etter vår venn med limtuben.

Vkoste opp i steinbruddene

- Jeg vokste nærmest opp i steinbruddene i Messel, forteller Perner der han sitter og venter på at limet skal tørke.

- Det var der jeg utviklet lidenskapen for fossiler.

- I dag reiser jeg verden rundt og leter. Til Peru, Indonesia, Canada, overalt nesten, bortsett fra til Kina - der reglene er blitt svært strenge.

- Jeg kjøper, leier eller leaser land, avtaler eierforhold i henhold til lokal juss, og så begynner jeg å lete.

Selger fossiler

"Palvenn forsyner museet med fossiler."

Når han er ferdig med å lete, selger han. Hjemme i Tyskland har han et privat museum med hundrevis av unike fossiler, men for å holde liv i seg og sine må kjære eiendeler av og til gå under hammeren.

Det var slik den fossile coelacanthen, kvastfinnefisken, havnet i Norge, prutet ned fra 150 000 til 100 000 kroner.

På Palvenns møtet noen etasjer opp og en stund senere, la Perner fram fossile insekter for salg. Da hadde forskning.no allerede forlatt bygningen.

Til alt hell, kanskje - han hadde garantert ikke klart å la være å kjøpe den fossile vannkalven!