Tok synstesten på trilobitt

Da professor David Bruton sjekket synet på en 400 millioner år gammel trilobitt, oppdaget han at øynene var bygd opp på samme måte som hos insekter.

For noen år siden gravde professor David Bruton på Naturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo frem tusenvis av trilobitter i en tysk åker rett utenfor Bonn i Tyskland. Dette gjorde han fordi han ville forske på synet til de gamle fortidsdyrene.

Sammen med en tysk kollega plukket han ut femti eksemplarer med de best bevarte øynene, og fant opp et sinnrikt system for å analysere hvordan synet fungerte den gangen disse leddyrene hersket i alle verdenshav.

Insektøyne

"David Bruton tester trilobittenes syn"

- Vi kan nå slå fast at øyet er en meget gammel struktur og at enkelte trilobitter hadde øyne med akkurat det samme prinsippet som hos insekter, forteller Bruton . Han er Norges eneste trilobittforsker og har kartlagt trilobitter over hele verden i over 40 år.

Trilobittene levde i en periode på litt under tre hundre millioner år før de plutselig døde ut for 250 millioner år siden. I dag er trilobitt-fossilene blitt en av de viktigste brikkene for å danne seg et bilde av miljøet i de gamle verdenshavene.

Svære øyne

I den geologiske perioden silur for vel 400 millioner år siden var trilobittene verdensomspennende og nokså like. Men synssansen var likevel svært forskjellig.

Dypvanns-trilobittene var ofte blinde. Derimot utviklet enkelte trilobitter i lyssonen enorme øyne, bygd opp av mer enn hundre individuelle linser. David Bruton lurte på om disse trilobittene kunne danne bilder eller bare skille mellom lyse og mørke soner.

- Kanskje var det slik at trilobittene kunne se en fiende nærme seg, fordi det skjedde en endring mellom lys og skygge, undret han.

Selv om det var allment kjent at mange trilobitter hadde øyne, fantes det bare spekulasjoner på hva de kunne se. Så koml David Bruton og hans tyske kollega på banen, og tok synstesten på en 400 millioner år gammel og to centimeter lang trilobitt fra en åker utenfor Bonn.

- Dette er første gang vi har funnet hva som lå bak linsen på en trilobitt.

De fant det hulrommet som omhyllet nervetrådene fra øyet.

- Dette er aldri tidligere blitt sett. Gangen for nervetrådene var 500 mikrometer stor. Det er veldig smått. Før spekulerte man på om det var slik. Nå ser det ut til at enkelte trilobitter hadde øyne med akkurat det samme prinsippet som hos insekter, forteller David Bruton.

Velutviklet syn

Samtidig undersøkte de to paleontologene hva trilobitten kunne se.

Med diamantsag skar de tverrsnitt av øynene. De konstruerte så et nytt apparat for å måle vinkelen på de mer enn hundre linsene og satte sterkt lys på dem for å se hvilken del av øyet som var i fokus.

Konklusjonen deres var at hver enkelt linse oppfatter en del av et bilde. Det betyr at synssansen var velutviklet allerede for 400 millioner år siden.

Les hele saken i Apollon