Ikke katastrofe-profitør

Dinosaurene erobret ikke verden ved å takle globale katastrofer bedre enn konkurrentene. Fossilfunn fra Argentina viser at de levde i hopetall sammen med andre dyr, også før perioder med masseutryddelse.

Rekonstruksjon av Eodromaeus, en tidlig kjøttetende dinosaur i gruppen theropoder. De levde for rundt 230 millioner år siden. (Foto: Mike Hettwer)

Argentinske og amerikanske geologer har funnet rester av en 230 millioner år gammel dinosaur av hittil ukjent type.

Fossilene viser at dinosauren var et rovdyr på rundt 5-7 kilo som beveget seg på to bein. Dyret har fått navnet Eodramaeus – «demrings-løperen».

Dette og flere funn rokker ved den rådende teorien om at utryddelseskatastrofer var springbrettet for dinosaurene. Det er nemlig funnet like mange rester av dem før katastrofene som etter.

Funnet av «demrings-løperen» ble gjort i nord-Argentina, i en dal ved fra foten av Andesfjellene.

For over 200 millioner år siden, da Eodramaeus jaktet på bytte, var dette en geologisk aktiv riftdal omgitt av vulkaner på vestkysten av superkontinentet Pangaea.

Overlevde masseutryddelse

Dinosaurene overlevde først den såkalte Carnian-Norian-hendelsen i sen-trias for rundt 228 millioner år siden, der de fleste konkurrerende dyrearter døde ut.

Månedalen nordvest i Argentina, med forskerteamet som graver ut skjelettene av dinosauren Eodromaeus.Dette er det viktigste utgravingsstedet for de tidligste dinosaurene. (Foto: Ricardo Martinez)

Så taklet de også den enda verre slutt-trias-katastrofen 18 millioner år senere. Denne masseutryddelsen av arter markerte slutten på trias og begynnelsen på jura-epoken. Her tok dinosaurene for alvor hovedrollen på livets scene.

Teorien har vært at dinosaurene ved begge hendelser økte dramatisk i antall og artstyper og fortrengte andre reptiler.

Like mange dinosaurer før utryddelsen

Men de nye funnene tyder på at dinosaurene ikke var fullt så ødeleggende for konkurrentene som ryktet vil ha det til.

Berglagene på utgravningsstedet omfatter både Carnian-Norian-perioden og slutt-trias. Det er ingen plutselig økning i fossilrester i perioden etter Carnian-Norian-hendelsen. Det synes heller som dinosaurene hadde samme antall og artsvariasjon før denne perioden som de hadde senere i jura-tiden.

Trenger bedre tidfesting av fossiler

- Disse dinosaurene levde i beste velgående før Carnian-Norian-hendelsen, sier professor Montañez ved University of California, medforfatter til artikkelen i Science.

Eodromaeus veide bare rundt 5 - 7 kilo og var 1,2 meter fra snute til haletipp. Den ble funnet i 230 million år gamle berglag ved foten av Andesfjellene. (Illustrasjon: Todd Marshall)

- Funn som kan bekrefte dette vil kunne dukke opp også i andre områder så snart man får bedre tidfesting av dinosaur-fossiler, mener hun.

Hvis denne teorien stemmer, levde dinosaurene side om side med andre dyr over lang tid. Dinosaurene kan nok ha oppfylt jorden – men de erobret den ikke.

Ricardo N. Martinez et.al: A Basal Dinosaur from the Dawn of the Dinosaur Era in Southwestern Pangaea (Science 14/1/2011 Vol. 331 no. 6014 pp. 206-210