Krøp livet på land for en milliard år siden?

En biolog mener livet på landjorda startet allerede for en milliard år siden. Dette er i så fall dobbelt så lenge siden som man hittil har trodd.

Vanligvis regner man at de første dyr - insekter og andre virvelløse dyr - krøp opp på tørt land en gang for cirka 450 millioner år siden. Plantene var noe tidligere ute.

Nå melder BBC News at en skotsk geolog, Tony Prave ved University of St Andrews, mener han har funnet spor etter landliv som er mye, mye eldre. Det dreier seg om det han kaller en bioskorpe - sand som har vært limt sammen av et lagt med bakterier. Prave fant denne fossile skorpen i nordvest Skottland, og han har beregnet at den ble avsatt fra mellom 543 millioner og en milliard år siden! Hvis dette stemmer, har han funnet jordas overlegent eldste landliv.

For en milliard år siden gikk jorda gjennom radikale forandringer. Klimaet var langt fra behagelig, og sammensetningen av atmosfæren varierte kraftig.

Likevel hadde livet, i form av encellede organismer, klart å etablere seg i havet, hvor forholdene nok var mer konstante og levelige. Nettopp på grunn av de ekstreme forholdene, har forskerne fram til nå trodd at landjorda ikke ble erobret før flere hundre millioner år senere.

Tony Prave sier til BBC News at han studerte detaljene i sedimentære bergarter, da han la merke til noen merkelige mønstre. Han visste at bergartene hadde blitt dannet på land, og ikke i sjøer eller i hav. Men mønstrene minnet om liv. Hvis Prave har rett - vet vi mer om verden?