Dyslektikere har svekket arbeidsminne
I tillegg til lese- og skrivevansker har dyslektikere svikt i arbeidsminnet, viser UiB-forskning.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Forskere fra Universitetet i Bergen (UiB) har for første gang skannet hjernen til dyslektiske barn mens de løste oppgaver som belaster arbeidsminnet. Hensikten var å se hvilke områder som kan knyttes til en antatt svikt i arbeidsminnet.
Arbeidsminnet tilhører den delen av hukommelsen som er knyttet til midlertidig lagring og bearbeidelse av informasjon. Arbeidsminnet brukes blant annet til å huske enkeltord når man leser og forstår en setning.
– Hjerneskanningen viser at dyslektikere har svikt i arbeidsminnet i tillegg til lese- og skrivevansker, sier Harald Beneventi, ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi.
Beneventi har kartlagt dyslektikernes hjerne som en del av sitt doktorgradsarbeide. Prosjektet har pågått siden 2003.
Skannet 13-åringer

Arbeidsminnet består av to undersystemer som lagrer henholdsvis språklig informasjon fra lyd, tekst og visuell informasjon. I tillegg består det av en overordnet kontrollmekanisme som bearbeider denne informasjonen.
I prosjektet ble hjernen til en gruppe dyslektiske 13-åringer fra Bergen og en aldersmatchet kontrollgruppe fra Hå i Rogaland skannet i en MRI-skanner mens de løste arbeidsminneoppgaver med ulik vanskelighetsgrad.
Blant annet fikk elevene presentert bokstaver fortløpende, som de senere skulle gjenkjenne eller huske rekkefølgen på. Andre oppgaver gikk ut på å lytte og skille ut lyder i navn på hverdagsobjekter som ble presentert visuelt og samtidig huske dem.
Oppgavene utfordret både lagring av midlertidig informasjon og kontrollmekanismen som bearbeider denne informasjonen.
– Undersøkelsen viste at kontrollgruppen hadde høyere aktivitet i de områdene av hjernen som antas å være viktig både for kontrollering av informasjonen i arbeidsminnet enn dyslektikerne, forteller Beneventi.
Kliniske konsekvenser

Beneventi mener at kunnskap om hvordan dyslektikernes hjerne aktiveres, kan få kliniske konsekvenser.
– Hvis vi får aksept for at dyslektikere har svikt i arbeidsminnet i tillegg til lese- og skrivevansker, er det mulig å sette i gang tilrettelegging som minimerer belastning på arbeidsminnet, samt tilby arbeidsminnetrening, i tillegg til lese- og skrivetrening, sier han
I følge Beneventi finnes det en del studier som viser at det er mulig å påvirke arbeidsminnekapasiteten med trening, blant annet hos barn med ADHD.