Spør en forsker: Hvorfor blunker insektets bakdel?

Hva er det for slags små grønne dyr som hopper som en gresshoppe og har en blinkende lykt bak? Spør en forsker utreder et lite hagemysterium.

Allan Christiansen har fotografert disse flotte små insektene i sitt hage og har sendt bildene til oss. (Foto: Allan Christiansen)

Sikader hopper ikke som gresshopper

Hva er det egentlig som skiller sikader fra gresshopper?

«Gresshopper hopper med en kraftig utretning av bakbeinets «kne», som er leddet mellom de beinavsnittene som i zoologsjargong heter femur og tibia; ‘strekkmuskelen’ ligger i femur, som derfor er fortykket – det er derfor et gresshoppe-bakbein helt tydelig er et «sprangbein».

Sikader hopper ved en kraftig rotasjon av bakbeinets nest innerste led (‘trochanter’) i forhold til det innerste leddet (‘coxa’); den aktive muskelen her har sitt feste inne i selve kroppen, så beinet selv ser ikke særlig modifisert ut. Det er for øvrig samme sprangbevegelse flygende insekter generelt bruker», skriver Niels Peder Kristensen i en e-post til Videnskab.dk.

Rhododendron-sikader sprer soppsykdommen Pycnostysanus asaleaer til blomsterknopper og er derfor til stor frustrasjon for rododendrondyrkere.

Noen søte små krek har vakt undring hos Allan Christiansen, og han har sendt med bilder for å belyse spørsmålet sitt.

«Jeg har funnet noen insekter i hagen. Det er ganske mange på den samme planten, og de er temmelig fascinerende», skriver han. «De har vakre farger og kan hoppe som en sikade eller liten gresshoppe. Insektet er ca. 1 cm langt.»

Amerikansk sikade bor i rododendronbusker

Navnet på de hoppende små insektene finner vi hos entomolog (det vil si insektekspert) Niels Peder Kristensen. Han er professor ved Statens Naturhistoriske Museum og kan meddele at dyret har det latinske navnet Graphocephalus fennahi. På norsk heter den rododendronsikade.

– Det er en amerikansk art som nylig har kommet til Europa, hvor den har spredd seg raskt. I Danmark har arten vært kjent en årrekke nå, men siden vertsplantene ikke hører til den hjemlige floraen, er det ikke et dyr man treffer ute i naturen.

Rytmisk bevegelse gir inntrykk av blinking

Den lille sikaden har ifølge Allan Christensen en liten blinkende lykt i bakenden.

– Dette er imidlertid ikke et lysorgan, bare de sterkt fargede leddene i bakkroppen. Hvis disse skytes rytmisk fram og tilbake, eller hvis vingene åpnes rytmisk, kan det gi et inntrykk av lysglimt, foreslår Niels Peder Kristensen.

Kan være en boble

Videnskab.dk har imidlertid støtt på en video hvor man ser sikader støte ut små bobler fra bakenden:

Det er også en mulig forklaring på de små glimtene, mener Kristensen. De små sikadene skyter nemlig ut bobler med ekskrementer med jevne mellomrom.

– De skyter det ut med temmelig stor kraft, sier Kristensen. – Antagelig er det fordi de ikke ønsker å ha ekskrementene i nærheten av seg selv. Det er ubekvemt for dem.

Avfyring av ekskrementer avverger farer

For det er selvfølgelig ikke særlig trivelig å vade rundt i sin egen avføring, men dessuten kan det være farlig.

– Ekskrementene kan være grobunn for mikroorganismer og trekke til seg rovdyr, sier insektforskeren.

Sikadene suger til seg plantesaft i en jevn strøm for å få nok av blant annet aminosyrer. Sikadene skyter ut bobler hele tiden, og det kan være det Allan Christiansen oppfatter som blinking.

____________________