Skremmer skotske seler

Noen gråseler flyr i flint av en ukjent bråkete gjenstand, mens andre ikke kunne brydd seg mindre, ifølge ny studie. Se forskernes selvideoer

Gråseler, også kjent under navnet havert, har svært forskjellig personligheter, ifølge forskere som har observert og testet lynnet til disse dyra på øya North Rona, nordvest for Skottland.

Temperamentet kan virke inn på barneoppdragelsen - noen seler er klassiske hønemødre, mens andre ikke følger så nøye med på småselen.

For å undersøke hvordan de loffende dyra reagerte på ytre inntrykk og mulige trusler, sendte forskerne en fjernstyrt bil utstyrt med høyttaler inn i familieidyllen deres.

(Video: Durham University og University of St Andrews)

Ut av høytaleren på bilen strømmet lydopptak av ulvehyl - selene reagerte konsekvent svært forskjellig.

Noen hunner virket fullstending uberørt av den potensielle trusselen, selv om de hadde ungen sin å passe på rett ved siden av seg, ifølge forskerne.

De så også at enkelte hunner ofte løftet hodet for å sjekke at ungen hadde det bra, mens andre var mye mindre påpasselige med barnepasset.

- Våre funn viser at det ikke finnes noe slikt som en gjennomsnittlig sel. Individer oppfører seg ulikt, og gjør det helt konsekvent.

Det sier hovedforfatter av studien, Sean Twiss ved Durham Universitys School of Biological and Biomedical Sciences.

Selmor og unge, nese mot nese. (Foto: Durham University and the University of St Andrews)

For å gjøre forsøkene dro forskerne, som er fra Durham Universitety i Nord-England og det skotske University of St Andrews, til North Rona midt i selenes paresesongen.

Ikke bare blant hunnene utløste det litt merkelige besøket av en liten bråkete robotbil et bredt spekter av personlighetsuttrykk.

Også hannene reagerte på bilen med alt fra hektisk rømming til ampre snøft, som videoen nedenfor viser eksempler på.

(Video: Durham University og University of St Andrews)

Studien viser hvordan dyrene har ulik atferd - kanskje kan en svært sedat og oppførsel skape problemer for dem, hvis de blir tvunget til å forholde seg til miljøendringer, tror forskerne.

Funnene kan kanskje være nyttige til bruk i framtidig naturforvaltning, heter det i en pressemelding fra Durham University.

Nå vil forskerne finne ut om de oppmerksomme og oppfarende selene får fordeler av denne atferden.

Muligheten for at noen av gråselene lynende bevisst sparte kruttet til en regnværsdag da en ekte, sel-sulten ulv kunne komme slentrende, sier de foreløpig ikke noe om.

S. D. Twiss, R. Culloch, P. P. Pomeroy. An in-field experimental test of pinniped behavioral types. Først publisert på nett: 4.september 2011.