Van(n)vittig diger munnfull

Er du bekymret for kaloriinntaket i julens etegilder? Vær glad du ikke er i nærheten av blåhvalens enorme munnnfuller mat.

Blåhvalen er svært effektiv når den dykker ned i matfatet.

Det samme kan nok sies om mange folk i julehøytiden. Men de mengdene verdens største pattedyr slurper innpå i ett jafs, må vi (heldigvis) se langt etter.

Den nette sum av 480 000 kalorier svelges unna i en munnfull krill, har forskere fra University of British Columbia i Canada oppdaget.

Når hvalen gjør dette fylles det elastiske gapet med vann tilsvarende dyrets egen kroppsvekt.

En munnfull utgjør 90 ganger mer energi enn hvalen forbrenner i løpet av en tur ned i vannmassene.

Det er størrelsen det kommer an på…

Blåhvalen skaffer seg mat ved å bevege seg gjennom svære stimer av krill, opptil seks ganger i løpet av samme dykk.

For å komme til bunns i hvor mye energi hvalen bruker når den beveger seg gjennom en krillstim, ble det blant annet festet uliker typer sensorer til de digre hvalkroppene.

Shadwick medgir at han ble overrasket over at hvalene var så effektive.

- Vi gikk over beregningene våre mange ganger, men vi kom stadig fram til at de ga mening.

- Størrelsesfaktoren er selve nøkkelen; hvalene kan gape over så digre vannvolum med store matmengder i at det faktisk betaler seg, sier Shadwick i en pressemelding.

Resultatene er publisert i Journal of Experimental Biology.

J. A. Goldbogen, J. Calambokidis, E. Oleson, J. Potvin, N. D. Pyenson, G. Schorr, R. E. Shadwick. Mechanics, hydrodynamics and energetics of blue whale lunge feeding: efficiency dependence on krill density. Journal of Experimental Biology, 2010; 214 (1): 131 DOI: 10.1242/jeb.048157.