Pinocchio-frosk oppdaget i Indonesia

En ny froskeart oppdaget i Indonesia har fått navnet Pinocchio fordi nesen vokser når den kaller på andre.

(Foto: Tim Laman/National Geographic)

En internasjonal gruppe forskere hadde slått leir i Fojafjellene i Indonesia da en av dem, herpetologen Paul Oliver, plutselig fikk øye på en frosk – som denne lille karen på bildet – som satt på en pose ris.

Da forskerne så nærmere på frosken, oppdaget de at det var en hittil ukjent type av den langnesede frosken. Når frosken kaller, peker nesen oppover, mens nesen senker seg når frosken er mindre aktiv.

Verdens minste kenguru

– Vi satt og spiste lunsj, forteller ornitologen Chris Milensky til avisa Telegraph.

– Oliver så ned; der var denne lille frosken på en pose ris, og han klarte å fange den. Herpetologer har gode reflekser.

I tillegg til frosken, som raskt har fått navnet Pinocchio, har forskerne også oppdaget verdens minste kenguru, en stor hårete rotte og en gekko med gule øyne.

Uoppdaget land

Fojafjellene ligger på vestsiden av øya Ny-Guinea og har vært lite besøkt av vitenskapsfolk gjennom årene.

Dette førte til at miljøgruppen Conservation International, med støtte fra National Geographic Society og Smithsonian Institution, begynte å utforske området.

– Mens dyr og planter blir utryddet over hele kloden i en grad man ikke har sett på millioner av år, er oppdagelsen av disse helt fantastiske nye livsformene kjærkomne nyheter, sier Brucer Beehler fra Conservation International til Scientific American.

Oppdagelsen av frosken og de andre nye dyreartene fant sted på en ekspedisjon i 2008. Resultatene fra ekspedisjonen ble offentliggjort i slutten av mai.

Se flere bilder av de andre nye dyreartene hos New Scientist.