Kaffens voktere

Neste gang du styrker deg på knallsterk morgenkaffe, bør du kanskje sende en takk til flaggermusa. Den lille skapningen ser nemlig ut til å beskytte både kaffebusken og andre planter mot innpåslitne insekter.

"Kaffevokter 1: Flaggermusa Rhogeesa tumida er vanlig på kaffeplantasjer i Mexico. (Foto: Science)"

I tropiske skoger kryr det av insekter i alle tenkelige fasonger (for ikke å snakke om tenkelige og utenkelige størrelser). Det er ikke bare moro for plantene.

Mange av krypa er nemlig vegetarianere, som skuffer i seg anselige mengder grønnfôr hver dag.

Heldigvis kryr skogene også av fugler, med nettopp insekter på menyen. Dermed får plantene i skogen i hvert fall en viss beskyttelse fra sine fjærkledde frender.

Og nå har altså et team av forskere funnet ut at tropevekstene også har nattlige voktere:

Flaggermus.

"Kaffevokter 2: Flaggermusa Micronycteris microtus er også vanlig på kaffeplantasjer i Mexico. (Foto: Science)"

Nattjegerne

Arter av flaggermus som lever i de tropiske skogene er også glade i insekter, som de snapper opp i mørket etter solefall. Men hvor stor innvirkning har de nattlige jegerne egentlig på beholdningen av kravlende kryp?

For å komme til bunns i saken, la forskerne nett over noe av vegetasjonen både i tropisk skog og i en kaffeplantasje. Men nettene ble tatt bort om dagen.

Dermed kunne vitenskapsfolka se hvor mye flaggermusene spiste, uten å forstyrre fuglenes etegilde om dagen.

Like viktig som fugler

Det viste seg at flaggermusene gjorde det av med en betydelig mengde insekter i nattens mulm og mørke, både i skogen og på kaffeplantasjen. Under de beskyttende nettene myldret det nemlig av uvanlig mange planteknaskende kryp.

"Kaffevokter 3: Flaggermusa Myotis elegans er også vanlig på kaffeplantasjer i Mexico. (Foto: Science)"

På plantasjen så det faktisk ut til at flaggermusene var like viktige som fuglene for å holde insektene i sjakk.

Forsker Margareta Kalka fra Smithsonian Tropical Research Institute i Panama og kollegaene hennes konkluderer med at jordbrukerne kan miste en viktig nattlig vokter hvis antallet flaggermus synker.

Og det kan jo igjen gi ringvirkninger helt opp til kjøkkenbordet, og vår sårt tiltrengte koffeinkule om morgenen.

Skrekk og gru.

Kalka, M. B., Smith, A. R. Smith, Kalko, E. K. V., Bats Limit Arthropods and Herbivory in a Tropical Forest, Science, vol. 320, 4. april 2008, s. 71.