Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.

Forskningshotellet er plassert ved Hagehuset i Botanisk hage, mellom Lids hus og Monrads gate.

Snylteveps, en dronning og et par fluer sjekket ut av insektshotell

De var noen av de første gjestene på insekthotellet i Botanisk hage i Oslo, som åpnet for et år siden. Nå lurer forskere på hvilke andre dyr som har bodd der.

Insektforsker Hallvard Elven var nok mest spent av alle, da han i påsken varsomt fjernet fire moduler fra hotellet og tok dem med seg inn i varmen på hjemmekontorlaboratoriet.

Dette hadde han sett fram til i lang tid, helt siden han for flere år siden begynte å tenke ut hvordan han kunne bygge en forskningsstasjon for å lære mer om livet i et insekthotell.

Et insekthotell er egentlig et slags oppvekstsenter for larvene til bier og veps.

Våren 2020 ble det satt opp et «forskningshotell» som skulle gi forskerne og publikum ny kunnskap om småkrypene. Konstruksjonen omfatter 16 moduler bestående av rør og avlange hulrom i ulike størrelser. Da fire av disse ble tatt inn i varmen, ble de erstattet av fire nye moduler.

Klekket ut i laboratoriet

Hensikten med å ta modulene inn var å klekke ut innholdet under kontrollerte forhold. Modulene ble forseglet med gjennomsiktige plastposer, slik at ingen dyr skulle slippe ut.

Hallvard Elven følger spent med på hva som kryper inn i insekthotellet, men han er enda mer spent på hva som kommer ut. Så langt har han funnet parasittveps, men ikke den ufrivillige verten.

Hallvard Elven sjekker posene hver dag for å fange opp mulige nyklekkede dyr.

– Så langt har det klekket to arter av graveveps, en helsvart og en svart-og-rød, fra hver sin modul. I tillegg har det kommet ut mange titalls bittesmå parasittveps fra en tredje modul, forteller Elven tre uker etter at han tok inn modulene.

En hoppeedderkopp som trolig holder til i hotellet fordi den finner næring der.

Dømt til å dø

– Parasittveps, også kalt snylteveps, legger sine egg i andre insekters egg eller larver. Dyret som eggene legges i, blir en ufrivillig vert for parasittvepsen, og er til syvende og sist dømt til å dø. Jeg vet ennå ikke hvilken art som utgjør verten i dette tilfellet. Jeg håper parasittvepsene ikke har drept alle individene av verten, og at det snart vil bli klekket et vertsinsekt.

I tillegg har det dukket opp andre dyr: en stikkevepsdronning og et par fluer som trolig overvintret i hullene, noen støvlus og en bitteliten hoppeedderkopp som trolig bor og jakter i hotellet.

– Så langt har jeg ikke sett noen bier eller murerveps, som er de to andre hovedgruppene av hotellgjester, sier forskeren.

Den første gjesten som ble observert: en graveveps.

Laget for overvintring

Hulrommene og gangene i et insekthotell er konstruert for at bier, graveveps og murerveps skal besøke dem og legge matpakker innover i hulrommet. Biene lager matpakker av pollen og nektar, mens graveveps og murerveps bruker andre insekter som opplagsnæring for avkommet.

På hver matpakke legger hunndyret et egg. Når dette er gjort, kravler hun ut og plugger igjen åpningen med leire, sagmugg, kvae eller lignende. Så gjør hun ikke noe mer. Egget blir til en larve, som eter seg god og feit på nistepakken sin.

Denne øyefluen har trolig overvintret i insekthotellet.

I løpet av sommeren eller høsten forpupper den seg, fortsatt i hotellets hulgang. Etter en lang og kald vinter, når sola varmer og de første blomstene springer ut, kommer det nye insektet ut og flyr av sted på jakt etter egne reirhull å legge egg i.

Det handler altså om oppvekst og overvintring, ikke overnatting eller husly for dyr som trenger å sove.

Modulene ble tatt inn for klekking og utstyrt med plastposer for å fange opp insekter.

Ble ferdig i mars 2020

Hotellet sto ferdig 15. mars 2020. På grunn av koronanedstengingen fikk ikke byggherren og insektforskeren sjekket det særlig mange ganger i løpet av sommeren.

De få gangene han undersøkte, var det tilsynelatende tomt for gjester. På én visitt så han en graveveps som undersøkte et av hullene. I løpet av sommeren ble ett eller to av hullene i hotellet murt igjen, noe som tyder på at et par dyr hadde vært der og lagt egg.

Hallvard Elven regnet likevel ikke med å få mange dyr ut av modulene som ble tatt inn, men kan med glede konstatere at det er mer liv i hotellet enn det som synes på overflaten.