Kan hunder føle sorg - eller er det ren innbilning fra eierne?

Hunder sørger når en firbeint venn dør, viser ny forskning

Mange av hundene ble mer oppmerksomhetssyke. Og noen mistet matlysten.

I en studie nylig publisert i Scientific Reports har forskere undersøkt hvordan hunder endrer adferd når en annen hund de har et nært forhold til, dør.

Tidsskriftet har også publisert en pressemelding om funnene.

Studien var basert på en spørreundersøkelse. Den ble besvart av 426 italienske hundeeiere som hadde mistet en av hundene sine.

Nesten ni av ti hundeeiere rapporterte om negativ endring i adferd hos den overlevende hunden når den andre hunden døde.

Kunne bli mer oppmerksomhetssyke, andre mistet matlysten

32 prosent svarte at det varte i mellom to og seks måneder. 25 prosent rapporterte at det varte lenger.

Deltakerne ble bedt om å forklare hva de så når de fortalte om endret adferd. I de fleste tilfellene opplevde de at hunden søkte mer oppmerksomhet fra dem.

Over halvparten svarte også at de lekte mindre enn før de mistet kameraten. Nesten halvparten svarte at de ble mer passive.

Mange rapporterte dessuten om hunder som sov mer og ble lettere skremt, at de spiste mindre og at bjeffing eller hyling ble mer vanlig.

Spilte ingen rolle hvor lenge hundene hadde kjent hverandre

93 prosent av hundene i studien hadde bodd sammen i mer enn et år, og i godt over halvparten av tilfellene var det et godt vennskap mellom hundene.

Hvor lenge hundene hadde bodd under samme tak spilte ingen rolle for om adferden deres endret seg etter at den ene hunden døde, konkluderer forskerne.

Hvor godt forholdet mellom hundene var og hvorvidt eieren sørget, hadde derimot mye å si.

Spørreundersøkelse kan bli litt subjektivt, mener uavhengig forsker

Betyr disse adferdsendringene nødvendigvis at hunden opplever sorg? Denne ene studien gir ikke grunnlag nok til å være bastant.

Forskerne tror det handler om en kombinasjon av sorg over å miste en lekekamerat, og at de blir påvirket av eierens følelser.

Samantha Hurn er professor ved University of Exeter, og har selv forsket på hunde-adferd. Hun sier til The Guardian at studien har noen begrensninger.

Blant annet er ikke hundeeiere alltid gode på å lese hundene sine riktig. Hurn mener bruk av spørreskjema kan bli litt vel subjektivt.

Tror på sørgende hunder

Hurn er likevel ikke uenig i forskernes hovedfunn. Hundene trolig føler noe når de mister en venn.

– Gjennom min egen forskning har jeg erfart mange hunder og andre dyr som oppfører seg veldig annerledes, men på en måte som har fått meg til å tro at de blir påvirket når en nær kamerat dør, sier hun.

Flere studier har dessuten vist adferd som ligner på sorg hos andre dyr. Du har kanskje hørt at elefanter sørger, og mye tyder på det.

Blant annet viste en studie publisert i Biological Letters i 2006 at elefanter var svært interesserte i levningene etter andre elefanter.

Uccheddu, Stefania., m. fl. (2022). Domestic dogs (Canis familiaris) grieve over the loss of a conspecific. Scientific reports.