Ingen dvale for polar-dinosaurer

Antarktiske dinosaurer klarte seg gjennom vinteren uten å gå i dvale, ifølge nye knokkelanalyser.

Tyrannosaurus Rex likte seg best i varmen. (Foto: iStockphoto)

Små dinosaurer på størrelse med hunder overlevde på Antarktis gjennom iskalde polarvintre – men nå har nye knokkelstudier utfordret hypotesen om at de gikk i dvale for å takle kulda.

Nye funn tyder nemlig på at dinosaurer hadde samme fysiologi under alle jordas himmelstrøk, selv under tøffe polarforhold.

- Helt fra begynnelsen utviklet dinosaurer, eller dinosaurenes stamfedre, en fysiologi som gjorde det mulig for en hel dyregruppe å overleve i ulike miljøer over millioner av år, sier Holly Woodward, hovedfagsstudent ved amerikanske Montana State University.

Denne globale fysiologien kan forklare hvordan dinosaurer klarte å dominere jorda i rundt 160 millioner år.

Forskjeller i benvevet

Woodward begynte å forske på polar-dinosaurer etter å ha sett en undersøkelse fra 1998, der forskerne konkluderte med at noen dinosaurer overlevde polarvinteren ved å gå i dvale, mens andre utviklet seg til å takle de tøffe forholdene året rundt.

Den 13 år gamle undersøkelsen var basert på mikrostrukturen i knoklene til dinosaurfossiler. Forskerne hadde undersøkt vekstringer i benvevet kalt LAG, eller Lines of Arrested Growth, som viser sesongvariasjoner i vekst.

Bare noen av de antarktiske dinosaurene hadde disse vekstringene, og forskerne mente årsaken til forskjellene var at enkelte av dinosaurene hadde utviklet evnen til å gå i dvale, mens andre var aktive gjennom vinteren.

Alle dinosaurer har vekstringer

Men den nye studien viser at alle dinosaurer unntatt de aller yngste hadde LAG-ringer i benvevet.

- Hvis vi skulle finne bevis på at dinosaurer utviklet en annerledes fysiologi, kunne vi forvente å finne det i dinosaurer som levde under ekstreme forhold, som ved Sørpolen, sier Woodward i en pressemelding.

- Men basert på benanalyser var dinosaurer i den antarktiske regionen fysiologisk like dinosaurer i andre områder.

Knokler fra 17 dinosaurer

Det siste tiåret har flere rester fra antarktiske dinosaurer blitt funnet. Holly Woodward undersøkte knokler fra 17 dinosaurer i en samling i Melbourne Museum i Australia.

Fossilene var fra tidlig kritt-tid, for mellom 112 og 100 millioner år siden, fra regionen som i dag er den australske delstaten Victoria.

På den tiden hang de australske og antarktiske landmassene fortsatt sammen og befant seg langt mot sør, med lange og mørke vintre. Men tøffere tider var i vente, og kontinentaldriften delte etter hvert kontinentet og skjøv Antarktis-platen lenger sørvest mot polområdet.

Vekstringer hos alle dinosaurer

Men stadig kaldere og mørkere vintre førte ikke nødvendigvis til endringer i dinosaurenes metabolisme.

- Forskning på nålevende dyr tyder på at LAG-ringer dannes årlig, uansett breddegrad eller klima, forteller Woodward.

- På samme måte som med årringer i trær kan man telle LAG-ringer for å finne dyrets alder, så når de mangler var det trolig en dinosaur som var yngre enn ett år gammel.

- De samme ringene har også blitt påvist i dinosaurer som levde enda lenger sør uten behov for å gå i dvale, påpeker hun.

Vi må kanskje droppe ideen om polar-dinosaurer som gikk i hi for vinteren - men de kan likevel ha hatt andre særtrekk, understreker Woodward.

- Det er svært sannsynlig at dinosaurer i ulike miljøer utviklet spesielle tilpasninger, enten fysiske eller atferdsmessige, for å takle miljøforholdene, avslutter hun.

Growth Dynamics of Australia’s Polar Dinosaurs (PLoS ONE 6(8): e23339. doi:10.1371/journal.pone.0023339)