Fjellreven er svært truet i Norge. Fjellrevene på bildet er ikke tilknyttet til denne konkrete saken.

Fjellrevvalper døde av smittsom sykdom. Nå har forskere laget en vaksine

Fire fjellrevvalper som ble født ved avlsstasjonen i Oppdal, døde av en smittsom leverbetennelse. Nå har forskerne funnet en vaksine som vil stanse smitten.

Det er født totalt 34 fjellrevvalper ved avlsstasjonen hittil.

Seniorforsker Craig Jackson ved Norsk institutt for naturforskning (NINA) er leder for avlsprogrammet. Han understreker at sykdommen er vanlig blant ville dyr.

– Erfaringene vi har gjort i forbindelse med sykdomsutbruddet, har gitt oss ny kunnskap som er viktig i det videre arbeidet med å redde fjellreven fra å dø ut i norsk natur, sier Jackson.

Fjellreven er blant de mest truede pattedyrene i Norge, og avlsprogrammet har som mål å styrke bestandene rundt om i landet. I lang tid har det blitt jobbet med å finne en vaksine mot den smittsomme leversykdommen. Nå er dette målet så å si nådd.

– Nå ser det ut til at vi har funnet en vaksine som vil fungere, og planen er å vaksinere samtlige rever ved avlsstasjonen, sier NINA-veterinær Marianne Waldum Furnes.

Opptatt av naturvitenskap og verdensrommet?

Ikke bli et fossil, hold deg oppdatert på dyr, planter, verdensrommet og mye mer mellom himmel og jord med nyhetsbrev fra forskning.no.