Froskebad mot froskedød

Australske forskere har utviklet en enkel test for å finne ut om amfibier er infisert av den dødelige soppen som truer store deler av verdens frosker, padder og amfibier. Kan man påvise sykdommen, er man også et stykke på vei mot å utrydde den.

Soppen (Batrachochytrium dendrobatidis) har, siden sammenhengen ble oppdaget i 1993, utryddet i hvert fall seks australske froskearter. Ytterligere 30 arter er angrepet, og sju av dem er sterkt truet. Soppen har også infisert amfibier i New Zealand, Nord og Sør Amerika og Europa.

"Australske forskere har utviklet et litt sunnere bad for froskene"

Soppen dreper ved at den fester seg til dyrets hud, og forstyrrer oksygen og vannbalansen. Den kan også utskille giftstoffer som skader frosken.

Nå har australske forskere utviklet en test: Et froskebad! Frosken plasseres i en blanding av vann og salter i femten minutter. Froskens hud er dermed vasket, og vaskevannet kan analyseres for spor av sopp, enten ved hjelp av antistoffer som vil gi fargeforandringer i vannet, eller ved hjelp av genetiske tester på soppens DNA.

Det høres enkelt ut, sier forskerne til Nature, men det krevde mye biologi for å finne fram til et vaskevann som ikke skader disse ømfintlige skapningene.