Knøttliten dino

Den minste dinosauren funnet i Nord-Amerika veide under én kilo og var bare litt over en halvmeter lang.

"(Illustrasjon: Dinosaur Institute, Natural History Museum of Los Angeles County)"

Forskere ved Natural History Museum of Los Angeles County har studert fossiler som ble funnet i Colorado på 1970-tallet, og har funnet rester av en bitteliten dinosaur.

Resultatene fra studien er publisert i det siste nummeret av tidsskriftet The Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.

Hva skal barnet hete?

Den lille skapningen har fått navnet Fruitadens haagarorum og stammer fra sent i juratiden, som varte fra mellom 200 og 146 millioner år tilbake.

"Her er kjevebenet til den lille dinosauren. (Foto: Dinosaur Institute, Natural History Museum of Los Angeles County)"

Navnet Fruitadens har den fått fordi den ble funnet i området Fruita i Colorado, og dens-endelsen betyr tann.

Den heter også haagarorum  fordi forskerne som beskrev den ville vise sin takknemlighet til en familie med etternavnet Haaga, som i generasjoner har vært viktige støttespillere for Natural History Museum of Los Angeles County.

Dinosaurer er delt opp i de to ordenene Saurischia og Ornithischia.
Saurischia-ordenen omfatter både rovøgler som Tyrannosaurus Rex og planteetere og langhalser som Apatosaurus.

Kan ha spist insekter og småkryp

Forskerne skriver i studien at dette er den hittil minste dinosauren av ordenen Ornithischia, som er planteetende landøgler, men de ser også tegn på at den spiste småkryp og insekter.

Det tror forskerne fordi den lille dinosauren ikke har særlig slitasje på tennene, som er et sikkert kjennetegn på dyr som bare spiser planter.

Fruitadens haagarorum tilhører en gruppe dinosaurer som levde på jorda i over 100 millioner år, og forskerne tror den overlevde så lenge fordi den var såpass konvensjonell og uspesialisert og derfor mer tilpasningsdyktig.

Richard J. Butler et. al., Lower limits of ornithischian dinosaur body size inferred from a new Upper Jurassic heterodontosaurid from North America, i The Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 21. oktober 2009