Kulden drepte dinosaurene

Fossile beviser fra de siste sju millioner år av krittiden, viser at gjennomsnittstemperaturen falt fra 25 til 15 grader. Dette reduserte antallet dinosaurer sterkt, før meteorittnedslaget ga dem nådestøtet.

Egentlig er vi for lengst lei av å spørre om hva som drepte dinosaurene. Men vi er nesten like lei av påstanden om at de ble drept av en asteroide. Det vil si: Selvsagt ble de det, men problemet er ikke så enkelt. Var det meteoritten alene som utryddet dem? Eller var de på retur allerede før nedslaget? Burde vi heller si at meteorittnedslaget ga dinosaurene nådestøtet? Vitenskapelige problemer har sjelden bare ett svar.

Forverret klima

Nå tyder nye forskningsresultater på at kjempesteinen ikke gjorde jobben helt alene - men fikk hjelp av et sterkt forverret klima i årene før nedslaget. Noe som ikke kommer som noen overraskelse for mange forskere.

Målinger av ulike oksygenisotoper i fossiler sier noe om under hvilke temperaturer de ble dannet. På den måten kan man lage modeller av klimaendringer over lange tidsspenn. Nå påstår australske forskere, på grunnlag av foreliggende fossiler, at antallet dinosaurer var redusert til det halve de siste millioner år før asteroiden traff. Og de har håndfaste bevis på at denne nedgangen falt sammen med en sterk reduksjon av jordas middeltemperatur.

Ned ti grader

Fossile bevis fra Alberta i Canada viser at gjennomsnittstemperaturen i området sank med hele ti grader, fra 25 til 15 grader celsius, de siste sju millioner år før dinosaurene døde ut. Denne klimaforandringen ble for hard for dem i lengden, mener forskerne bak undersøkelsen.

Det er ikke første gang noen har foreslått noe slikt. Det nye denne gang er at forskerne har klare klimadata til å understøtte sine påstander.

PS: Det mye vanskeligere spørsmålet - nemlig hvorfor dinosaurene, de store havøglene og flygeøglene døde ut, mens krokodiller, skilpadder og andre både eldgamle og kaldblodige dyregrupper overlevde - er fremdeles ubesvart.