Richard Hunter strekker seg ut ved siden av det 1,7 meter lange sauropode-fotsporet. (Foto: Salisbury mfl, 2017)

Er dette verdens største fotspor?

Avtrykket skal stamme fra en sauropode-dinosaur.

Forskere har gått i dinosaurens mer enn 100 millioner år gamle fotspor på Dampier-halvøya nordvest i Australia.

– Dette er Australias egen Jurassic Park, sier Steve Salisbury fra University of Queensland.

Langs en 25 kilometer lang kystlinje har han og kollegaene funnet spor etter 21 forskjellige dinosaurer.

– Ingen andre steder har så mange ulike typer dinosaurer satt spor etter seg, sier Salisbury i en pressemelding.

Blant sporene mener de å ha funnet første beviset for at stegosauren, en opptil tre tonn tung planteeter, har levd i Australia.

– Vi har også funnet et av de største dinosaursporene som noen gang har blitt observert. Noen av sauropodesporene er omtrent 1,7 meter lange, sier Salisbury.

Noen av de største reptilene som noensinne har levd, tilhører sauropodene. Blant annet den 27 meter lange Diplodocus og den 80 tonn tunge Brachiosaurus, ifølge Store norske leksikon.

Dinosaurspor i Walmadany-området på Dampier-halvøya. (Foto: Damian Kelly)

I videoen under kan du se intervju med Salisbury og bilder av hvordan forskerne fant alle sporene. (Video: University of Queensland)

Salisbury mfl: The Dinosaurian Ichnofauna of the Lower Cretaceous (Valanginian–Barremian) Broome Sandstone of the Walmadany Area (James Price Point), Dampier Peninsula, Western Australia. Journal of Vertebrate Paleontology, mars 2017, doi: 10.1080/02724634.2016.1269539.