En illustrasjon over hvordan Naturhistorisk museums to nye dinosaurer, Zelda og Zara, kan ha sett ut.

Naturhistorisk museum får to nye dinosaurer

I desember ble det kjent at Norge får sitt første, komplette dinosaurskjelett. Nå opplyser Naturhistorisk museum at de har kjøpt ytterligere en dinosaur.

Andenebb-dinosauren Zelda ble i fjor kjøpt inn til å stå utstilt permanent på Naturhistorisk museum i Oslo.

Nå er det altså klart at besøkende vil kunne glede seg over å se ytterligere en dinosaur i fremtidige museumsbesøk – nemlig en mindre dinosaur av samme art.

–Jeg visste at Zelda som Sparebankstiftelsen DNB kjøpte i fjor, egentlig var funnet sammen med et mindre skjelett av samme art, men at vi skulle klare å stille ut begge, trodde jeg ikke var mulig, sier professor i paleontologi Jørn H. Hurum ved Naturhistorisk museum,

Dinosaurfossilene er satt sammen av eksperter i Italia. En spesialdesignet stålkonstruksjon skal holde de fossile knoklene oppe når de to dinosaurene skal stå til utstilling.

Gjenforenes etter 74 millioner år

De to dinosaurene ble først lagt ut for salg samlet på auksjon. Kun skjelettet av den lille dinosauren, som har fått navnet Zara, ble solgt til en privat samler.

Den store Zelda-dinosauren ble pakket ned i esker igjen og stuet bort, fram til Sparebankstiftelsen DNB altså kjøpte den i fjor.

Etter å ha tilbrakt 74 millioner år sammen under jorden, skal altså de to dinosaurene gjenforenes på museet på Tøyen. Der skal de stå utstilt sammen, hvor museet skal fortelle historien om dinosaurbarn, reder, flokk og vekst.

Nesten like stor som T-rex

Andenebb-arten Hypacrosaurus stebingeri kunne bli 7,5 meter lang. Artens navn betyr «nesten den høyeste øglen», et navn den fikk fordi den var nesten like stor som Tyrannosaurus rex. Zara er på sin side «bare» 3,5 meter lang.

I likhet med fugler som hekker på fuglefjell, hadde Hypacrosaurus sine helt egne hekkeområder, ifølge Hurum.

Nå skal dinosaurene etter hvert monteres opp ved hjelp av en stålkonstruksjon som skal holde de fossile knoklene oppe på utstilling. Det er ikke kjent nøyaktig når dinosaurene vil bli tilgjengelig for publikums skue.