Andre fase av det såkalte B10K-prosjektet bekrefter forskernes forklaring fra sin første genomstudie om at gener forsvinner og blir tapt fra den felles stamformen som var felles med dinosaurene.

Fugler er etterkommere av dinosaurer, bekrefter ny studie

Men hvorfor ble fuglene så vellykkede, mens dinosaurene døde ut?

Det er fortsatt mange mysterier når det gjelder fuglenes utviklingshistorie.

Men det er ikke lenger tvil om at fuglene er etterkommere av dinosaurer, forteller professor Carsten Rahbek ved Københavns Universitet.

Han er også en del av det store genomprosjektet «B10K», som nettopp har publisert resultatene fra andre fase av prosjektet i det vitenskapelige tidsskriftet Nature.

Det er særlig funnet av såkalte fossile mellomarter, altså dyr som verken var fugler eller dinosaurer, som beviser hvor fuglene stammer fra. Inkludert skilpadder og alligatorer.

I 2014 offentliggjorde forskere fra Københavns Universitet og en rekke internasjonale universiteter første del av genomprosjektet i tidsskriftet Science, der de kartla 48 store utviklingslinjer fra fuglene.

Her fant de for første gang ut hvordan fuglenes gener så ut, og funnene kunne de i høy grad relatere til dinosaurene.

Den første genomstudien viste at de klassiske dinosaurene forsvant for 65 millioner år siden i en global katastrofe.

Det skjedde på grunn av et meteornedslag og vulkanutbrudd på hele jorden.

– 75 prosent av alt livet på jorden døde. Alle store dyr forsvant. Og ut av det støvet oppsto det enormt raskt en fantastisk eksplosjon av antallet fugler, sier Carsten Rahbek.

Gener går tapt i evolusjonen

Men hva var det som gjorde fuglene så vellykkede?

Det skjedde så raskt at forskerne har problemer med å finne ut hva det var som skjedde. Men det har de mulighet for å finne ut med B10K-prosjektet. Andre fase kartlegger nemlig 363 genomer fra 92,4 prosent av alle fuglefamilier på kloden. Det kan du lese mer om i denne saken fra videnskab.dk.

Forskerne kan gå 150 millioner år tilbake i tiden, da fuglene fortsatt levde sammen med dinosaurene. Dermed kan de se hvilke gener som gjorde at de ble til de moderne fuglene.

– Fuglene har et overraskende lite genom, og det er en masse gener som forsvinner, sier Rahbek.

– Vi kan se at det er gener som koder for tenner som går tapt for 116 millioner år siden, og da får vi utviklingen av fuglenebb. Det er en masse gener som koder for sterke knokler, altså skjelett, som forsvinner, og fuglene får mye lettere og skjøre knokler, og det skjer også en utvikling av lungene, av fargesyn og fjærfarger.

I den klassiske evolusjonsbiologien er det normalt ikke bra når ting går i stykker og blir enklere. Men det er helt motsatt med fuglenes utvikling.

– I forhold til den katastrofen som rammet jorden for 65 millioner år siden, var det plutselig en enorm fordel at fuglene ikke var avhengige av kjøtt fordi de ikke hadde tenner. Det lette skjelettet gjorde også at de kunne fly over den ødeleggende skyen som tok livet av alt som levde på land, sier Rahbek.

Fuglene tilbasset seg en ny verden, og da eksploderte antallet arter i alle mulige former.

Den nye studien, altså andre fase av B10K-prosjektet, bekrefter forskernes forklaring fra sin første studie om at gener forsvinner fra den felles stamformen med dinosaurene, forteller Rahbek.

– Man har spekulert mye over det siden vi gjennomførte første studie med 48 eksempler. Men nå bekreftes det i en mye mer detaljert dekning av alle fuglefamilier. Så det er en veldig sterk bekreftelse, sier han.

Shaohong Feng mfl.: Dense sampling of bird diversity increases poser of comparative genomics, Nature, 2020. DOI: 10.1038/s41586-020-2873-9