Fotavtrykk kan fortelle oss en del om dinosaurenes ganglag – og naturligvis om hvor de beveget seg.

Dinosaur-fotspor i Brasil ligner fotspor i Afrika på en prikk

Trolig tråkket dinosaurer her for 120 millioner år siden. Så gikk verdensdelene hvert til sitt.

Publisert

For 120 millioner år siden var det dinosaurer som regjerte jorda.

Paleontologer finner fotspor etter dem her og der. For eksempel i Brasil i Sør-Amerika og Kamerun i Afrika.

Noen av disse fotsporene på to helt ulike steder i verden har svært mye til felles. Det finner et forskerteam fra USA, Portugal og Brasil.

De legger frem funnene sine i en artikkel trykket av Southern Methodist University, der en av forskerne jobber.

120 millioner år gamle

– Når det gjelder alder, er disse fotsporene veldig like, sier forskeren Louis L. Jacobs om avtrykkene de har undersøkt. Han kommenterer funnene i en pressemelding fra Southern Methodist University.

De skal være 120 millioner år gamle.

Geologisk sett er de også svært like, ifølge forskerne. Da snakker de om hva slags berg avtrykkene befinner seg på.

– Og når det gjelder formen deres, er de nesten identiske.

Forskerne er sikre på at flesteparten av sporene stammer fra Theropod-dinosaurer.

Dette er en gruppe med mange slags to-fotede dinosaurer. Tyrannosaurus rex er nok den største kjendisen blant dem.

Dette fotavtrykket er fra Brasil.

En smal forbindelse der dyr trolig krysset

En gang i tiden ble disse avtrykkene satt i gjørme langs gamle elver eller innsjøer. Den gang hang landjorda rett og slett mer sammen, og de laget avtrykkene på det samme kontinentet. Så ble det delt i to.

Da var kontinentene i ferd med å skli fra hverandre.

Du kan lese mer om hvordan verdensdelene gikk hvert til sitt i en artikkel på ung.forskning.no fra 2021.

– En av de yngste og smaleste geologiske forbindelsene mellom Afrika og Sør-Amerika var albuen i det nordøstlige Brasil. Den var plassert mot det som nå er kysten av Kamerun langs Guineabukta.

To avtrykk i Kamerun fra det forskerne mener er Theropod-dinosaurer.

Oppdaget for omtrent 40 år siden

– De to kontinentene hang sammen langs denne smale strekningen. Dyr på hver sin side kunne kanskje bevege seg over den, forklarer Jacobs.

Oppdagelsen av fotsporene er i seg selv ikke ny. De ble først funnet i 1980-årene, og Jacobs undersøkte dem allerede da. Det skriver amerikanske CNN, som også har omtalt saken.

Jacobs ble en god venn av paleontologen Ismar de Souza Carvalho. De har arbeidet sammen med denne studien.

Jacobs har undersøkt dinosaursporene i Afrika og Carvalho i Sør-Amerika. Nå har de sett gjennom materialet som finnes på fotsporene på hver sin side av Atlanterhavet.

Et ganske vanlig funn

De har også analysert fossilt pollen, som gjør at de kan være mer sikre i sin sak hva angår avtrykkenes alder.

– Det er lett å se for seg at i en sammenkoblet verden ville dinosaurer og andre dyr bevege seg fra sted til sted, sier Jacobs som også konstaterer at dinosaurspor er ganske vanlig å finne.

I en artikkel på forskning.no fra 2023 kan du lese om en fjellside i Alaska som er pepret med dinosaurspor.