Ny kjempe utpekt av student

Levninger etter en av de største kjøttetende dinosaurer viser seg å være en ny art. En student står bak oppdagelsen.

"Denne karen, Carcharodontosaurus iguidensis, tilhørte neppe de småspiste på sin tid... (Illustrasjon: Simon Powell)"

Selve fossilfunnet er derimot ikke av ny dato. Levningene ble avdekket i Niger, Afrika, for ti år siden (1997), på en ekspedisjon ledet av forsker Paul Sereno ved Universtiy of Chicago, USA.

Han er også medforfatter på artikkelen der den nye arten Carcharodontosaurus iguidensis nå beskrives, sammen med studenten Steve Brusatte, hjemmehørende ved University of Bristol, England.

"Tannen til dinousauren Carcharodontosaurus iguidensis var et solid tyggeredskap. Firkantene er 1 cm. Foto: Steve Brusatte."

Den røslige kjøtteteren var trolig 13-14 meter lang, og høyere enn de klassiske dobbeldekkerbussene vi kjenner fra London. Hodeskallen var sannsynligvis 1,75 meter lang - og tennene på størrelse med bananer…

Forskningsarbeidet til Brusatte og Sereno publiseres i dag i tidsskriftet Journal of Vertebrate Paleontology.

Lite tilgjengelig

Studenten Brusatte forteller i et presseskriv fra University of Bristol om hvordan han til slutt kunne identifisere den nye arten:

- De første levninger av Carcharodontosaurus saharicus (en slektning, red anm.) ble funnet i Egypt og beskrevet på 1920-tallet, men bestod kun av to tenner som senere har gått tapt.

- Andre deler av Carcharodontosaurus ble senere funnet i Egypt på 30-tallet, men disse ble ødelagt i bombingen av München i 1944, forteller studenten.

Siden den gang har en skalle fra en Carcharodontosaurus saharicus “dukket opp” i marokkansk Sahara, og ble beskrevet for et tiår siden.

- Det foreligger altså lite tilgjengelig materiale om denne dinosaurens eksistens, sier Brusatte.

Han oppdaget likevel at det var flere forskjeller mellom det marokkanske funnet og fossilet i Niger. Det gjorde sitt til Brusattes konklusjon om at vi har å gjøre med den nye arten Carcharodontosaurus iguidensis.

"Kjevebein med forholdsvis intakt tanngard fra den nære slektningen Carcharodontosaurus saharicus. Foto: Steve Brusatte."

Men spinosaurus er større…

Fossilene fra 1997-funnet omfatter flere deler av skallen, kraniet, snuten, underkjeven og halsen. Den nye oppdagelsen viser at det var enda en diger theropod - “tobeint” kjøttetende dinosaur - som levde i Afrika for 95 millioner år siden.

Fra før er det kjent at to andre megakjøttetere befolket samme økosystem i denne delen av Sahara.

Den ene er kjempen spinosaurus, som nok kunne sagt: <a href=”http://www.forskning.no/Artikler/2006/februar/1140792844.87” target=_blank”>Tyrannosaurus - gå og vogg, og den noe mindre “Abelisaurid”, som kunne bli ni meter lang, ifølge presseskrivet.

Stephen L. Brusatte, Paul C. Sereno. A new species of Carcharodontosaurus (dinosauria: theropoda) from the Cenomanian of Niger and a revision of the genus. Journal of Vertebrate Paleontology 27(4), desember 2007.