Dolly, en dinosaur av typen Diplodocus, fikk trolig en trist slutt på livet. Dette er for ordens skyld ikke Dolly, men Dippy ved Carnegie Museum of Natural History i Pittsburgh.

Dinosauren Dolly kan ha dødd mens den hostet, nøs og hadde feber

– Jeg har aldri følt mer sympati med et fossil før, sier paleontolog til The Guardian.

Det var paleontolog Cary Woodruff som oppdaget noe snodig da han undersøkte restene etter diplodocusen Dolly.

Dolly vandret rundt for omtrent 150 millioner år siden og ble gravd ut for 30 år siden.

På nakkebeina oppdaget han noen brokkoli-lignende utvekster. Woodruff hadde undersøkt mange lignende dinosaurer tidligere, men aldri sett noe lignende.

Studien til Woodruff og kollegene er publisert i tidsskriftet Scientific Reports den 10. februar.

The Guardian omtalte saken først.

Søkte svar i sosiale medier

For å få raske svar på hva det kunne være, la han ut noen poster på sosiale medier og spurte etter forslag. Og det fikk han raskt.

En rekke forskere ble umiddelbart engasjert i det rare funnet og hang seg på undersøkelsene.

Forskerne som kom med innspill, mente at dette minnet om utvekstene som nålevende fugler kan få etter en luftveisinfeksjon.

Woodruff sørget for CT-skanninger av fossilet. Resultatene derfra bygde opp under teorien.

Hoste, feber og hjernetåke?

Utvekstene skal ha vært plassert på en ryggvirvel der luftsekkene har vært festet til knoklene. Luftsekkene er en del av fuglenes luftveier - og dinosaurene hadde dem også.

Forskerne bak studien tror dinosauren har pustet inn muggsporer, og at disse førte til infeksjon.

– Jeg ser for meg at Dolly opplevde mye av det samme som en syk person. At hun hostet, nøs, hadde feber og følte seg utenfor, sier forskeren.

Det fantes flere arter Diplodocus. Det største fossilet som er funnet er 33 meter langt.

Dødelig sykdom hos fugler

Kanskje har den blitt syk av noe som ligner på aspergillose. Nålevende fugler kan dø av det om de ikke får behandling.

Woodruff undrer om Dolly døde syk og alene. Eller enda verre: om predatorer så henne som et lettvint bytte når hun var redusert. Uansett er han ganske sikker på at luftveisinfeksjonen må ha betydd døden for Dolly.

– Jeg har aldri følt mer sympati med et fossil før.

Uavhengige forskere er enige i at Dolly hadde luftveisinfeksjon

Paleontologiprofessor Michael Benton, som ikke var delaktig i arbeidet med studien, sier til The Guardian at dinosaurers luftveissystem ligner på det fugler har i dag.

– Det nye funnet viser skade på en ryggvirvel og ligner på det fugler får når de har hatt betennelse i en luftsekk, konstaterer han.

Benton forteller at symptomene hos fugler blant annet er rennende nese og hoste.

Paleontologiprofessor Steve Brusatte, som heller ikke har vært med i arbeidet med studien, mener funnene er bevis for at dinosaurene kunne få lignende sykdommer som dagens fugler.

– Det er utrolig å se for seg en dinosaur på størrelse med et jetfly som hoster og sliter med de samme symptomene som en due eller måke gjør i dag, sier han.

Woodruff, Cary., Wolff, Ewan D. S., Wedel, Mathew J., Dennison, Sophie og Witmer, Lawrence M. (2022). The first occurrence of an avian-style respiratory infection in a non-avian dinosaur. Scientific Reports.