Det finnes god dokumentasjon på at fysisk aktivitet utendørs styrker den mentale helsen, ifølge norsk forsker. (Illustrasjonsfoto: Samuel V.Rocheleau / Shutterstock / NTB scanpix)
Det finnes god dokumentasjon på at fysisk aktivitet utendørs styrker den mentale helsen, ifølge norsk forsker. (Illustrasjonsfoto: Samuel V.Rocheleau / Shutterstock / NTB scanpix)

Eksperter anbefaler tur i skogen for å forebygge vinterdepresjon

Britiske eksperter råder nå folk til å gå tur i skog og mark for å motvirke vinterdepresjon. Norsk forsker stiller seg bak anbefalingen.

Publisert

Det blir kaldere, mørkere og våtere på denne tiden av året. Da er det kanskje lett å sette vekk turskoene og heller finne fram tøflene.

Men britiske helseeksperter mener det er nettopp nå du bør komme deg ut i naturen.

Sammen med Forestry England råder nå Royal College of Psychiatrists det britiske folk om å bevege seg ut i skogen for å styrke sin mentale helse. Ekspertene håper å kunne forebygge vinterdepresjon.

Det melder avisa The Telegraph.

– Gir nye perspektiver

Høst- og vintermånedene er en tid hvor noen utvikler det som kalles sesongavhengig depresjon – seasonal affective disorder – populært kalt vinterdepresjon.

De som lider av vinterdepresjon sover typisk opptil tolv timer i døgnet, har økt appetitt og sliter seg gjennom dagen, som er preget av tristhet og negativitet, ifølge denne artikkelen fra videnskab.dk.

Forskere er fortsatt ikke helt sikre på alle årsakene til denne typen depresjon, men tror det kan ha sammenheng med lys. Når vi får mindre lys gjennom øynene, påvirkes trolig cellene i hjernen som styrer humør og døgnrytme, noe som kan være med på å starte en vinterdepresjon.

De britiske ekspertene mener at tid ute i naturen kan virke forebyggende mot vinterdepresjon.

– Å tilbringe tid utendørs i naturen, som for eksempel i skog og mark, kan virkelig forbedre mental helse, sier psykiater Alan Kellas til The Telegraph. Han er med i ekspertpanelet som kommer med disse anbefalingene.

– Sansene våre aktiveres på en annen måte. Oppmerksomheten vår endres, vi blir mer tankefulle, humøret roer seg hvis vi er oppstemte, eller vi muntres opp dersom vi føler oss nedstemt eller deprimert. Fantasien vår vekkes og vi kan få et nytt perspektiv på livet, prosjekter og problemer, sier Kellas.

Kan en tur ut i naturen ha effekt?

Men kan virkelig en tur ut i naturen styrke den mentale helsa?

– Jeg tenker at svaret på det spørsmålet er et stort JA, skriver Marte Roa Syvertsen i en e-post til forskning.no.

Syvertsen er stipendiat og lege ved Nevrologisk avdeling på Drammen sykehus. Hun mener at dette er et viktig tema.

– Det er god dokumentasjon for at fysisk aktivitet bedrer symptomer på depresjon, og at det bedres enda mer dersom denne aktiviteten foregår utendørs, sier Syvertsen.

Hun viser blant annet til en studie publisert i Acta phsychiatrica Scandinavica i 2012 som viser at en tur i fjellet bedret følelsen av håpløshet, depresjon og selvmordstanker hos suicidale pasienter.

En studie publisert i tidsskriftet Frontiers in Psychology tidligere i år viste også at det å bruke 20 minutter om dagen på å gå eller sitte et sted hvor du opplever at du er i kontakt med naturen, reduserer nivået av stresshormon i kroppen, ifølge NHI.no.

– Kom deg ut!

– Om vinteren er det en ekstra viktig komponent, og det er eksponeringen for naturlig dagslys, sier Syvertsen.

Dagslys spiller en viktig rolle for kroppens døgnrytme. Lys gjør at kroppen produserer mindre av hormonet melatonin. Melatonin gjør at vi føler oss søvnige, og når det er mørkt ute har vi mer av dette hormonet i omløp. Dermed kan du ende opp med å føle deg trøttere om vinteren når det er færre timer med dagslys. Dette kan igjen bygge seg opp til depresjonssymptomer eller gjøre en allerede utviklet depresjon verre, ifølge denne artikkelen på Vestreviken.no, hvor Syvertsen tidligere har uttalt seg om vinterdepresjon.

– Problemet her langt nord er imidlertid at det er så lite lys i mørketiden – og langt mindre enn i England, skriver Bjørn Bjorvatn i en e-post til forskning.no.

Bjorvatn er professor ved Universitetet i Bergen og forsker på søvn.

– Rådet er godt, spesielt i land hvor det er mer lys på vinterstid. Men husk at det er stor forskjell i breddegrad mellom for eksempel Oslo og London, påpeker han.

Derfor er det også mange med vinterdepresjon som får det som kalles lysterapi, hvor du daglig sitter foran en spesiallampe med kraftig lys, fortalte forsker Helle Østergaard Madsen til tara.no.

Syvertsens råd for å forebygge vinterdepresjon samsvarer godt med rådene fra de britiske ekspertene:

– Kom deg ut! Oppsøk det lille dagslyset vi har både før, under og etter jul. Å gå en tur, på beina eller på ski, er naturlig lysterapi i vintermånedene, sa hun.