Skreddersyr fritidsbåter i slunkent marked

Forskere bidrar til mer effektiv og tilpasset produksjon av fritidsbåter.

Publisert
 (Foto: Hydrolift)
(Foto: Hydrolift)

Prosjekt: PLAN – Planlegging og styring av småserie båtproduksjon

Målsetting: Utvikle konsept og modeller for planlegging og styring i produksjonsnettverk for kundetilpassede fritidsbåter

Prosjektansvarlig: Hydrolift

Prosjektpartnere: SINTEF, Weberg, Ertec

Varighet: 2011-2013

Oslofjordfondet støtter prosjektet med 3,5 millioner kroner

Mange norske småbåtprodusenter havnet i røff sjø i kjølvannet av finanskrisen. Noen gikk under, andre har flagget ut produksjonen til lavkostland i Øst-Europa eller Asia.

Hydrolift i Fredrikstad – som har spesialisert seg på hurtige småbåter – tror derimot på en fremtid i Norge.

- Norske produsenter har konkurransefortrinn i form av sterke merkevarer, høykvalitetsprodukter og lang erfaring i å skreddersy individuelle tilpasninger for kresne kunder, sier Sture J. Berg.

Han er styreleder i Eker Group – konsernet som blant annet eier Hydrolift – og dessuten ansvarlig for et pågående forskningsprosjekt som skal gjøre norske småbåtprodusenter bedre i stand til å nyttiggjøre seg sine tradisjonelle konkurransefortrinn. Prosjektet er støttet av Oslofjordfondet.

Personlig båt

Det er her det lett selvmotsigende begrepet masseprodusert skreddersøm (MSS) kommer inn i bildet. Det ble innført av amerikaneren Stan Davis i 1987, og betegner en forretningsstrategi der produktene skreddersys i samarbeid med kundene, samtidig som levering skjer med en pris og med en leveringstid som nesten tilsvarer masseproduserte produkter.

Hydrolifts kunder har tradisjonelt vært interessert i å prege båtene selv, ved å velge ulike tilleggsytelser, interiørtyper, farger og andre personlige tilpasninger.

Å kunne svare på slike ønsker er et konkurransefortrinn, men gjør samtidig produksjonen mer kompleks og vanskeligere å styre.

- For å unngå høyere kostnader enn ved ren masseproduksjon, må alle trinn fra bestilling til levering være så effektive som mulig. Det betyr blant annet at vi må utvikle gode verktøy for informasjonsutveksling i leverandørnettverket vårt. Ressursutnyttelsen må maksimeres og gjennomløpstiden minimeres, sier Berg.

Derfor er også selskapene Ertec og Weberg involvert i prosjektet. Ertec produserer vindskjermer, mens Weberg er spesialist på deler i syrefast eller rustfritt stål. Dem er det som kjent en del av i en båt.

15 år i skreddersøm

Sentral i prosjektet er også seniorforsker Lars Skjelstad ved SINTEF, som er forskningsfaglig ansvarlig for gjennomføringen. Han har forsket på masseprodusert skreddersøm i 15 år, og forteller at småbåtbransjens utfordringer dels er historisk betinget.

- Der bilbransjen tidlig fikk en konsolidering som reduserte antallet aktører i hvert land, har den norske småbåtbransjen tradisjonelt bestått av et hundretalls småprodusenter spredt over det ganske land. Mens bilindustrien alltid har hatt et industrielt perspektiv, har fritidsbåtsegmentet vokst frem av en håndverkstradisjon, sier han.

Skjelstad forteller at flere norske bedrifter i andre bransjer ligger langt fremme i bruk av masseprodusert skreddersøm. Han trekker frem møbelprodusenten Håg på Røros som et godt eksempel. Seniorforskeren tror absolutt at båtprodusentene har potensial til å komme etter.

Proff med portal

- Vi har helt klart mye å tjene på å profesjonalisere samspillet i verdikjeden vår, samstemmer Berg.

- Derfor utvikler vi nå en leverandørportal der vi kan kommunisere med underleverandørene i sanntid. Hvis både vi og underleverandørene bruker mulighetene i kommunikasjonsteknologien på en disiplinert måte, blir det slutt på å vente to uker på en del vi kunne montert i dag, sier han.

Leverandørportalen inneholder oversiktlige verktøy for alle ordrer og alle båter i pipeline, slik at mest mulig dødtid lukes vekk.

- Det betyr at vi unngår tidstap fordi en underleverandør fikk ordren for seint eller fordi ressursplanleggingen var for dårlig, sier Berg.

I tillegg til at Hydrolift nå tar i bruk IKT-verktøy som har vært standard i bilbransjen lenge, ser selskapet også behov for et avtalesett som understøtter den fleksibiliteten en leverandørportal gir.

- Det kan for eksempel dreie seg om avtaler som gjør det mulig for oss å bestille fem enheter fra en underleverandør selv om vi bare har konkrete ordrer på to, basert på en forventning om flere bestillinger. Da kan vi dele effekten av at produksjonskostnaden per enhet går ned, sier Berg.

Og nettopp denne overgangen fra ren ordrebasert produksjon til en kombinasjon av ordre- og prognosebasert, mener han er særlig viktig.

- Vi prøver også å endre rekkefølgen i deler av produksjonen slik at den blir mest mulig effektiv. Tidligere har det gjerne vært slik at ordren har vært sendt til produksjon, og så har kundetilpasningen skjedd litt etter litt eller til og med i ettertid. Nå prøver vi å få den inn i loopen så tidlig som mulig, også det for å få ned gjennomløpstiden, sier han.

En rødmalt benk i båtfabrikken

Selv om Berg skulle ha ønsket seg flere hurtigbåtordrer for å få bekrefte endringene i produksjonen, ser han også positive sider ved at det er tøffe tak i bransjen mens prosjektet pågår.

- Vi har rett og slett klart å utvikle en større produktfleksibilitet som gir oss flere ben å stå på, sier han.

For hvorfor skulle ikke en båtprodusent også lage designerbenker? Det har Hydrolift gjort med benken ICON, som er designet og produsert i samarbeid med Eker Design og møbelprodusenten Vestre.

Med fleksible produksjonslinjer kan en båtprodusent like gjerne levere en ikonisk benk støpt i karbonfiber. (Foto: Eker Design)
Med fleksible produksjonslinjer kan en båtprodusent like gjerne levere en ikonisk benk støpt i karbonfiber. (Foto: Eker Design)

Benken vant den prestisjetunge internasjonale designprisen Red Dot Award i 2013 i klassen produktdesign.

Masseprodusert skreddersøm handler også om å bygge opp produksjonslinjer og en logistikk som gjør det mulig å takle spontane spesialbestillinger og beslektede oppdrag uten at det går ut over effektiviteten eller planlagte produksjoner.

Solostunt

- Vi har lyktes med flere stuntproduksjoner som vi kanskje ikke hadde tatt på oss for et par år siden, sier Berg, og trekker frem verdens største flaskepost som eksempel.

Verdens største flaskepost ble laget i Fredrikstad og sjøsatt på Tenerife. (Foto: Eker Design)
Verdens største flaskepost ble laget i Fredrikstad og sjøsatt på Tenerife. (Foto: Eker Design)

I forbindelse med et pr-stunt for Solo, laget Hydrolift en åtte meter lang og 2,5 tonn tung flaskepost som ble sjøsatt fra Tenerife tidligere i år. Flasken er utstyrt med både solcellepanel, satellitt og GPS-tracking.

- Det faktum at det går an å se seg om etter flere ben å stå på, er kanskje en av de viktigste lærdommene i dette prosjektet, sier Berg, og får støtte av Skjelstad.

- Det er nettopp det som er essensen i masseprodusert skreddersøm. Anvender man de riktige strategiene, kan man lage masse forskjellig i en og samme fabrikk uten at kostnadene eller produksjonstiden tilsvarer det vi forbinder med klassisk skreddersøm i enstykk-skala, supplerer Skjelstad.

Han er overbevist om at når markedet for fritidsbåter tar seg opp igjen, står Hydrolift og forhåpentligvis også andre båtprodusenter rustet til å håndtere variert etterspørsel på en vesentlig mer profesjonell og effektiv måte enn tidligere.

- Prosjektet vil bidra til å profesjonalisere produksjonsstrategiene og gi lavere kostnader og bedre leveringspresisjon uten at man inngår kompromisser når gjelder design, funksjonalitet, kvalitet og kundetilpasning, sier han.