Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Utstyrt med programvare til å kjenne igjen et menneske den kunne henvende seg til, og muligheten til å navigere etter de pekende armene deres, trillet den lille tyske roboten ACE ut i verden på egen hånd.
Forskerne sendte ACE (Autonomous City Explorer) ut fra University of Munich, etter å ha programmert den til å finne fram til Marienplatz, som ligger sentralt i den tyske byen.
De ville teste hvordan en robot kunne finne fram i et ukjent miljø, på den menneskelige ”gamlemåten”, nemlig å spørre seg for, uten å ha evnen til å utvikle kart eller navigere ved GPS.
ACE sin bytur er ett av fire prosjekter utført av Cluster of Excellence Cognition for Technical systems, som knytter til seg en rekke tyske universiteter og forskningssentra. Les mer om deres prosjekter her og her.
Hindret av egen popularitet
Med høyttaler, og en liten animert munn på en touchscreen som skulle forestille robotens ansikt, presenterte ACE seg til de menneskene den rullet opp til.
Den mekansiske byvandreren spurte deretter om pekeanvisninger til Marienplatz, ved hjelp av tekst på skjermen.
Ved hjelp av software som kan kjenne igjen og analysere menneskelige positurer, registrerte den så hvor hjelperens armer viste vei, og kvitterte med et ”takk!” før den durte videre.
ACE brukte riktignok nesten fem timer på halvannen kilometer, men det var egentlig ikke bare dens egen feil.
I en travel gate ble roboten svært populær – alle ville snakke med ACE og fortelle ham hvor han burde rulle. Det endte med at han ble svært forsinket.
Fremdeles litt for naiv
Senere viste en eneste gal anvisning hvor sårbar en liten robot alene i storbyen tross alt kan være, selv om den kan spørre om veien.
ACE var i kontakt med 38 mennesker på sin ferd fra Universitetet til Marienplatz.
Bare én gal anvisning gjorde at roboten havnet feil avsted, og dermed stoppet den ikke før den fikk skaffet ny informasjon. Det er sånn slike roboter virker, sier Andrea Bauer ved University of Munich.
En forvirret ACE ble til slutt vist den riktige veien av en forbipasserende, etter å ha kjørt seg bort og blitt stoppet av hindringer i veien.
- Derfor jobber vi nå med et system som roboten kan bruke for å sjekke at informasjonen den får av et menneske er forledende, sier Bauer til magasinet New Scientist.