Ny eksoplanet avbildet direkte

Selv om mange tusen planeter utenfor vårt solsystem allerede har blitt indirekte identifisert, har bare et dusin blitt tatt bilde av direkte.

Ni år etter at den første eksoplaneten ble tatt bilde av, har samme team tatt bilde av det kanskje letteste av disse objektene så langt.

– Bare noen få planeter har blitt observert direkte så langt, noe som gjør hver eneste oppdagelse til en viktig milestein på veien til å forstå gigantplaneter og hvordan de formes, forteller Julien Rameau, hovedforfatter av artikkelen som annonserer oppdagelsen.

I den nye observasjonen, vises den antakelige planeten som en svak men klar prikk nær stjernen den kretser rundt, HD 95086.

Senere observasjoner viser samtidig at objektet, som har fått navnet HD 95086 b, beveger seg sakte sammen med stjernen over himmelen, noe som tyder på at den går i bane rundt stjernen med en avstand på omtrent 56 ganger avstanden mellom jorden og solen. Dette er det dobbelte av avstanden mellom solen og Neptun.

Stjernen i seg selv er hakket mer massiv en vår egen stjerne, og systemet ligger omtrent 300 lysår fra oss. (forskning.no/SPØ)