Kan chatbots hjelpe ungdommer med psykiske helseproblemer? Det skal en gruppe forskere forsøke å finne ut av.(Illustrasjonsfoto: PopTika/Shutterstock/NTB)
Kan kunstig intelligens hjelpe ungdom med depresjon?
Norske forskere skal teste om ChatGPT kan gi svar på det ungdom lurer på om psykiske helseproblemer.
Chatboten ChatGPT ble raskt en
snakkis da den ble lansert sent i 2022.
Nå skal en gruppe forskere fra
Universitetet i Oslo undersøke om chatboten kan brukes til hjelpe ungdommer med
depresjon.
Informasjonsbehov
Fra før har forskerne gjort en
studie hvor de samlet inn spørsmål om depresjon som har blitt sendt inn til Ung.no,
en nettside hvor ungdommer kan stille spørsmål til ulike fagpersoner. Deretter
har de gjort en analyse av spørsmålene for å finne ut hva unge lurer på om
depresjon.
Kim Kristoffer Dysthe forteller til
Dagens Medisin at mange av ungdommene ga uttrykk for å ha et stort informasjonsbehov.
Han er hovedforsker bak studien hvor de har analysert spørsmålene.
I studien kommer det fram at unge
nøler med å snakke åpent om psykisk helse. Forskerne skriver også at ungdom framstår
som vanskelige å motivere for behandling, på grunn av stigma og sosial skam.
Tror chatbots kan hjelpe
Planen for den videre forskningen er
at forskerne skal stille spørsmålene de samlet inn til ChatGPT og sammenligne
svarene de får med svarene som ble gitt av ekspertene hos Ung.no.
Dysthe sier til Dagens Medisin at
han har tro på mulighetene chatbot-teknologien kan gi, men påpeker samtidig at
ChatGPT har noen klare svakheter. Hvis den ikke vet svaret på et spørsmål, kan
den for eksempel finne på et svar selv. Den er altså ikke alltid sannferdig.
Tine Nordgreen har også tro på at
chatbots kan være til hjelp for unge med psykiske lidelser. Hun er leder for
Forskningssenter for digitale helsetjenester ved Haukeland Universitetssykehus
og førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen. Hun forsker på digitale
helsetjenester for psykiske lidelser.
Nordgreen forteller at hennes
forskerteam nylig har gjennomført noen intervjuer med ungdom for å forstå hva
de har behov for i digitale helsetjenester.
De fant ut at mange ungdommer får
informasjon om psykisk helse på TikTok, men at den informasjonen ikke nødvendigvis
er god og riktig.
– Det mange av dem sier, er at de
trenger informasjon som er kunnskapsbasert. Hvis den informasjonen kan gis via
chatbots eller lignende, som er utviklet av en kombinasjon av teknologi og fag,
så tenker jeg at det virkelig er bra, sier hun til forskning.no.
Lavere terskel
En mulig fordel med chatbots er at
mange opplever at terskelen for å kontakte en chatbot er lavere enn for å
kontakte et menneske. Tine Nordgreen forteller at forskning viser at det
oppleves som lettere å rapportere om selvmordstanker til en maskin enn til et
menneske.
Som en del av prosjektet «Social
Health Bots», ble det i 2021 publisert en studie
hvor forskerne hadde invitert ungdom mellom 16 og 21 år til å bruke og
reflektere rundt chatbots som kilde til sosial støtte.
Fokuset i studien var altså ikke på
unge som hadde symptomer på psykiske lidelser, men på å undersøke hvorvidt
sosial støtte fra en chatbot kan være fordelaktig for alle.
Deltakerne i studien rapporterte at
terskelen for å kommunisere med en chatbot var lavere enn for å kommunisere med
et annet menneske. Årsaken til dette var blant annet at de ikke følte at chatboten
kom til å dømme dem for deres svakheter og problemer.
Annonse
Det var også flere deltakere som
rapporterte at de brukte chatboten hjemme i sin egen seng. Dette anså de som en
trygg kontekst å snakke om vanskelige problemer i.
Kunnskapsbasert innhold
Nordgreen understreker at en viktig
forutsetning for at chatbots skal fungere, er at de har kunnskapsbasert innhold.
– Og hvis den er intelligent og begynner
å produsere egne svar, er det viktig at man har en god moderatorfunksjon.
– Vi har sett hvordan de
intelligente chatbotene kan skjene til siden og begynne å bli både frekke og
krenkende.
Hun legger til at det også er
viktig at folk forstår at de snakker med en bot og ikke med et menneske.
– Det må være ekte nok til at det
skaper en form for psykologisk prosess hos mottakeren, men samtidig ikke gi seg
ut for å være et menneske.