Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.

I blått og oransje ser du to ulike typer hvite blodceller som samler seg rundt en infeksjon.

Se mikroskop-video av blodstrømmen hos levende sebrafisk

Biolog Julien Resseguier lager videoer som viser immunsystemet og blodstrømmen hos levende sebrafisk. De fascinerende filmene fikk hederlig omtale i Nikons konkurranse om beste mikroskopvideo.

Julien Resseguier ved Institutt for biovitenskap fikk nylig to ganger hederlig omtale i mikroskopvideo-konkurransen Nikon Small World In Motion.

Den internasjonale konkurransen handler om time-lapse-fotografering tatt gjennom mikroskopet. Bidragene bedømmes etter originalitet, informasjonsinnhold, tekniske ferdigheter og det rent visuelle.

– Jeg har blant annet forsket på immunsystemet hos fisk, sier Resseguier.

I videoene er det gjennomsiktige sebrafisk på babystadiet han har hatt under mikroskopet. Sebrafisk blir ofte brukt når forskere studerer menneskelige sykdommer.

– Det er ganske krevende fordi fisken fortsatt er levende, men på denne måten kan vi på direkten undersøke komplekse biologiske spørsmål, sier Resseguier.

Ser hvite blodlegemer i aksjon

Den første videoen viser hvordan immunsystemet til sebrafisken reagerer på en infeksjon – hvordan de enkelte hvite blodcellene oppfører seg i det infiserte området.

– Her ser du en fisk som er infisert med en slektning av tuberkulose-bakterien. I oransje ser du makrofager og i blått ser du nøytrofiler, to ulike typer hvite blodceller.

– Du ser immunceller som patruljerer rundt og danner et granulom, en struktur immunsystemet vårt lager for å holde infeksjonen i sjakk. Det er litt som å sette den i fengsel, sier han.

– Innimellom ser du at celler bare forsvinner. Det er infiserte celler som dør. I forskningen knyttet til videoen, undersøker jeg hvordan nye typer behandlinger faktisk når frem til kreft- og tuberkulosegranulom, forklarer han.

Et granulom er en knuteformet ansamling av betennelsesceller og bindevev.

Bevegelsene skjer egentlig ikke så fort som det ser ut som i videoen. Ett sekund i videoen tilsvarer 7,5 minutter i virkeligheten.

Blodet renner, blodet renner

Med det som kalles et Spinning Disc Confocal Microscope, har Resseguier også klart å filme blodstrømmen til sebrafisk. Arbeidet skjer ved Oslo NorMIC Imaging Platform.

– Øverst ser du en arterie og nederst en vene. Du kan se at diameteren ikke er den samme, og du kan se at hastigheten ikke er den samme. Du kan se hvordan individuelle blodceller beveger seg. Du kan til og med se cellekjernen som en liten kul på cellen, sier Resseguier.

Julien Resseguier jobber tålmodig med mikroskopet.

Dette illustrerer også det store mangfoldet i biologien, understreker han. Hos mennesker har blodcellene mistet kjernene sine, og dermed DNA-et sitt, mens røde blodlegemer i fisk har beholdt kjernen.

– I denne videoen ville jeg presse mikroskopet helt til yttergrensen.

Mikroskopet tar ett bilde hvert 20. millisekund. Ett sekund i videoen tilsvarer 0,6 sekunder i virkeligheten.

– Når jeg viser disse videoene til folk, blir noen helt hypnotisert og kan stirre lenge på dem. Andre føler seg rett og slett dårlige, sier Resseguier.

Her kan du se alle videoene som fikk hederlig omtale på nettsidene til Nikon, nikonsmallworld.com.