John Casti anklaget for plagiat

En plagiatanklage mot forfatteren John Casti setter søkelys på populærvitenskapens dilemma: Hvor mye kan du "låne" fra forskerne før de føler seg bestjålet?

John Casti er kjent som matematiker, blant annet ved Santa Fe-instituttet, hvor de arbeider med datasimulering av kompliserte prosesser. Ved instituttet analyserer de alt fra molekylær evolusjon til trafikkavvikling.

Ved siden av forskningen har Casti skrevet mange populærvitenskapelige bøker, blant andre “Paradigms lost” (1990), med undertittelen “Unanswered Mysteries of Modern Science”, “Paradigms regained” (2000) og “The Cambridge Quintet” fra 1999. Sistnevnte bok noe så sjeldent som en roman med virkelige vitenskapsmenn i hovedrollen.

“Ikke science fiction men fictional science” forklarte Casti, da vi intervjuet ham om boken for et par år siden. Ved å bringe evolusjonsbiologen J.B.S. Haldane, fysikeren/forfatteren/politikeren C.P. Snow, filosofen Ludvig Wittgenstein, fysikeren Erwin Shrödinger og datamaskinpioneren Alan Turing sammen til middag, klarte Casti å fortelle mye forståelig om datamaskinenes tidlige historie.

Mye forståelig klarte Casti også å fortelle i boka “Mathematical Mountaintops” - en relativt enkel bok om vanskelig matematikk. Men nå viser det seg at han kanskje har gjort det litt for enkelt - i hvert fall for seg selv. Boka er nå trukket tilbake fra forlaget, etter at Casti er blitt anklaget for plagiat! Flere matematikere mener forfatteren har stjålet deres figurer, metaforer og elegante formuleringer.

Casti legger da heller ikke legger skjul på at han har hentet mye fra mange. Bakerst i boka har han oppgitt alle kildene han har brukt, dog uten spesifikt å vise hvilke uttalelser som er lånt og hvor de er lånt fra.

Saken har satt i gang en mindre litterær diskusjon: Kan vi snakke om litterært tyveri i matematikk, spør for eksempel den svenske avisen Dagens forskning: Hvis du definerer et matematisk begrep i eksakte matematiske termer, regnes det som bruk av fritt tilgjengelig materiale - men hvis du i stedet velger å gjøre begrepet tilgjengelig for allmenheten ved hjelp av lignelser og bilder, blir du altså beskyldt for plagiat, dersom du ikke har unnfanget bildene selv.