Kanskje er det ikke planter som er trege - men mennesker som har feil tidsinstilling?

Derfor vrikker solsikker på seg når de vokser

Forskere har undersøkt solsikker som vokser tett i tett. De ser ut til å organisere seg.

Publisert

– Mange tenker ikke egentlig over plantenes bevegelser. Som mennesker ser vi gjerne på planter med feil tidsinnstilling.

Det uttaler Orit Peleg i en pressemelding. Han er en av forskerne som nettopp har studert plantenes bevegelser i en ny studie. Den er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Physical Review X. Forskerne er fra University of Colorado og Tel Aviv University.

For en plante vokser i sannhet ikke bare rett opp fra jorda. Den vrikker og vrir seg på veien. Det skjer bare altfor sakte for menneskers øyne og tålmodighet.

Men hvorfor er planter så rastløse i vekstprosessen? Forskerne har lett etter nærmere svar.

Vokser i ulike retninger

Planter beveger seg ikke som dyr, understreker forskerne.

De vokser derimot i ulike retninger over tid.

Naturforskeren Charles Darwin skal ha vært fascinert av hvordan slyngtrådene på klatreplantene hans vridde seg rundt mens de vokste.

– For klatreplanter er det åpenbart at de leter etter steder å feste seg, sier professor Yasmine Meroz.

For andre planters del var hun mer usikker.

Her kan du se en solsikkes vekst gjennom 100 dager.

Søker sollys, unngår skygge

Forskerne dyrket fem solsikker på en rad. Så loggførte de grundig hvordan plantene beveget på seg i løpet av en uke.

Deretter lagde forskerne et dataprogram. Det skulle analysere solsikkenes bevegelser og hvordan det påvirket veksten.

Mye tyder på at plantenes bevegelser er nøkkelen til mest mulig sollys, mener forskerne bak studien.

De finner at plantene ville lent seg vekk fra hverandre for å unngå skygge hvis de ikke vrikket seg i det hele tatt. Ved å vri på seg finner de sollys likevel.

Søken etter lys

En studie fra 2017 viste at planter har en tendens til å vokse i et sikksakk-mønster når de står tett ved siden av hverandre. Også her plantet forskerne solsikker på rekke.

Denne studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences.

Forskerne bak den nye studien beskriver vrikkingen som en søken etter lys. De hevder bevegelsene er tilfeldige, og på veien rundt seg selv finner planten til slutt ut hvor det er best å vende kronen.

– Det fører tilfeldigvis til dette fine sikksakkmønsteret som vi ser, hevder Meroz.

Hormoner til hjelp

Selv om forskere fortsatt jobber med å finne ut mer om planters bevegelser, er det ikke helt ny viten.

I en artikkel publisert på forskning.no i 2013, fortalte biologen Kim Hebelstrup om hva som skjer i planten når den styrer mot sollyset.

– Når planten skal bevege seg mot lyset, regulerer den stengelen ved hjelp av hormoner, forteller Kim Hebelstrup.

Planter har nemlig lysreseptorer på blader og stengler. De fanger opp både lys og skygge. Så sender den plantehormoner fra stengelspissen til de stedene i stengelen hvor det er skygge.

– Hormonene påvirker cellene i de områdene av stengelen hvor det er i skygge, slik at den vokser der – og planten bøyer seg vekk fra skyggesiden, mot lyset, forklarte Hebelstrup.

Nguyen, Chantal., Dromi, Imri., Kempinski, Ahron., Gall, Gabriella E.C., Peleg, Orit og Meroz, Yasmine. (2024).  Noisy Circumnutations Facilitate Self-Organized Shade Avoidance in Sunflowers. Physical Review X.