Vinnerbildet viser en død flue. Ut fra kroppen stikker fruktlegemene til en sopp som nå har spist insektet opp innenfra.

Foto av zombie-sopp ble beste bilde i fotokonkurranse

Blant vinnerne i andre kategorier var froskeunger i egget og forskere i farta.

Det vitenskapelige tidsskriftet BMC Ecology and Evolution arrangerte nylig en fotokonkurranse.

Den resulterte i en spektakulær samling bilder tatt av økologer og evolusjonsbiologer fra hele verden. Fotoene fanger naturens under og viser det økende behovet for å verne, skriver tidsskriftet.

Vinneren av hele konkurransen ble fotoet av en død flue, med fruktlegemene til parasittsoppen Ophiocordyceps stikkende ut av kroppen.

Soppen tar over nervesystemet til flua og får den til å gå til et høyt sted hvor soppens sjanser for å smitte nye fluer er stor. Du kan lese mer om zombie-sopper her.

Samspill i naturen

En sidensvans snapper et rognebær på vinnerbildet i kategorien for samspill i mellom arter.

I kategorien for bilder som viste samspill mellom arter i naturen, vant et foto av en sidensvans som akkurat har snappet et rognebær.

Disse to artene er svært tett knyttet sammen. Sidensvansen er avhengig av maten rognetreet lager, og til gjengjeld hjelper fuglen til med å spre frøene over store områder.

Annenplassen gikk til bildet av flaggermusen som bruker froskens paringsrop til å skaffe seg middag.

På andreplass havnet flaggermusen Trachops cirrhosis. Den har brukt paringsropene til frosken Physalalamus pustulosus til å lokalisere amfibiet og får seg nå en deilig matbit.

Biologisk mangfold i fare

Baobabtreet gir elefantene både skygge og vann. Men varmere klima kan føre til for stor slitasje på trærne, slik sårene på stammen vitner om.

I kategorien for truet biologisk mangfold vant et foto av en gruppe elefanter i skyggen av et digert baobabtre. Stammen til treet har dype sår, lagd nettopp av elefanter på desperat jakt etter vann i et tørkerammet Sør-Afrika.

Stigende temperaturer har ført til at tørste elefanter lager større skader enn trærne klarer å reparere. Noe må gjøres for å hindre at disse mektige plantene skal forsvinne.

Frosken og eggene ble overrasket av en sen vinterstorm. Nå er de fanget under isen.

Andreplassen gikk til et foto av frosken Rana sylvatica i Nord-Amerika. Klimaendringene gjør at frosken legger egg tidligere enn før. Da øker også risikoen for å råke ut for en sen vinterstorm.

Nettopp dette har skjedd på bildet. Frosken og eggene hans er fanget under isen. Den voksne frosken overlevde hendelsen, men mange av eggene døde.

Livet på nært hold

Froskeggene er tidlig i utviklingen. Men du kan likevel se embryoene med sorte øyne.

I kategorien for nærbilder vant dette familiefotoet av egg fra trefrosken Agalychnis spurrelli. Søsknene inne i eggene er i et tidlig stadium av utvikling.

Eggene ble lagt i forbindelse med et kraftig regnvær i Costa Rica. Tusenvis av frosker paret seg og la egg.

Etter seks dager klekker eggene. Men før den tid har store mengder av dem blitt ødelagt. Eggene er tørket ut, blitt spist eller blitt angrepet av muggsopp.

Den lille øglen tar med seg oksygen når den dykker.

På annenplass i denne kategorien kom øglen Anolis aquaticus, som stiller med eget dykkerutstyr. Den kan du lese mer om her.

Forskning pågår!

Forskere i felten: Godt utstyrt med regnklær mot tordenbyger og masker mot korona.

Den siste kategorien viser foto av forskere i farta. På vinnerbildet ser vi to doktorgradsstudenter på feltarbeid i Brasil, midt i koronatida og med tordenvær i anmarsj.

Forskerne undersøkte om trær i landbruksområder har en positiv effekt på økosystemene i dammer i nærheten.

Sist, men ikke minst: Froskemannen Brandon André Güell har tatt en selfie mens han er vitne til en paringsbonansa i Costa Rica.

Og andreplassen gikk til mannen som tok det prisvinnende bildet av trefroskegg, Brandon A. Güell. Her er han til stede, midt i paringsfesten i Costa Rica.

J. Harman m. fl., 2022 BMC Ecology and Evolution image competition: the winning images, BMC Ecology and Evolution, august 2022.