Kjemperotte i jungelen

Denne store rotta er oppdaget i avsidesliggende jungel på Papua Ny-Guinea, vest i stillehavet.

Her ses den såkalte Bosavi woolly rat sammen med BBCs kameramann Gordon Buchanan. (Foto: BBC, Jonny Keeling)

Synes du at rottene som durer rundt i kloakkrør og undergrunn her til lands er digre og ekle? Ta en kikk på denne karen, en av verdens største rotter. Lengde: 82 centimeter fra nese til hale. Vekt: 1,5 kilo.

Den tilhører slekten Mallomys, men har ennå ikke fått sitt vitenskapelige artsnavn. På engelsk kalles den Bosavi woolly rat.

Selve funnstedet på den tropiske øya var Mount Bosavi-krateret, en over tre kilometer bred inaktiv vulkan, i en provins i det sørlige høylandet.

Her finnes regnskog som er temmelig uutforsket av mennesker, særlig inni selve kraterområdet. Her lever dyr og planter isolert fra omverdenen.

Lokale krefter

Det var ikke forskere som først stiftet bekjentskap med rotta. En høyst lokalkjent sporfinner fra stammen Kasua viste vei i nattens mulm og mørke for vitenskapsfolkene.

Så kunne biolog Kristofer Helgen fra the Smithsonian’s National Museum of Natural History og Muse Opiang, biolog fra Papua Ny-Guinea Institute of Biological Research , påvise gnageren etter vitenskapelige kriterier.

Med på slep fulgte også et team fra BBCs Natural History Unit. Tv-teamet gjorde opptak på tropeøya til serien Lost Land Of The Volcano, på BBC One.

Helt tam

- Oppdagelsen var et utrolig spennende øyeblikk, og det er bare helt fantastisk at BBC var der og filmet funnet.

- Det er helt klart ei rotte, som er i slekt med mus og rotter folk flest kjenner til, men mye større, sier Kristofer Helgen til Science at the Smithsonian.

Aller mest overraskende var det muligens at rotta virket helt tam, noe som kan ses som et et tegn på at dyr  i det isolerte krateret er ukjente med mennesker.

Rotta er sølvgå, med tykk ullpels. Den er vegetarianer, spiser brant annet blader, og sannsynligvis lager den reir under steiner og røtter.