Vakre veps er snyltere

De skinner i sine vakre farger, men er samtidig utspekulerte.

Metallisk blått skinnende Cleptes tibetensis, funnet i juni 2013 på 2045 meters høyde i Tibet. Kroppslengde 6,7 mm, forvingelengde 5,6 mm. (Foto: Zai-fu Xu. Lisens: CC BY 4.0)

Forskere har oppdaget nye arter i Kina av en underfamilie av gullveps (Chrysididae), som kalles Cleptinae.

De fleste av dem er bare rundt 0,5 centimeter lange.

Gjør som gjøken

I Norge har vi nærmere 30 arter av gullveps, den vanligste er Chrysis ignita, på 1 centimeter.

Slike veps har et hardt glinsende hudskjelett som sikrer god beskyttelse, men med unntak av rustningen er de ikke spesielt ridderlige.

Tvert imot kennetegnes de som snyltere på linje med gjøken, og legger eggene i reirplassen til andre liknende insekter.

Etter klekking spiser vepselarvene opp vertsegg, eller unge larver, som egentlig var ment å være der.

Med all konkurranse ryddet av banen, tar vepselarvene for seg av tilgjengelig føde på stedet.

Få studier i Asia

Også som fullt utvoksne veps har medlemmer i denne insektfamilien noen spesielle egenskaper, som evnen til å krølle seg sammen til en ball ved fare.

Det har ellers vært få studier av underfamilien Cleptinae i Asia, mens man har bedre oversikt over artene i Europa og Nord-Amerika.

- Detter første gjennomgang av slekten i Kina og vi kan plassere 17 arter, ni av dem helt nye for vitenskapen. Dette tegner opp veien for videre studier, mener Zai-fu Xu ved South China Agricultural University, i en pressemelding.

Na-sen Wei, Paolo Rosa og Zai-fu Xu. Revision of the Chinese Cleptes (Hymenoptera, Chrysididae) with description of new species. ZooKeys 362: 55–96, doi: 10.3897/zookeys.362.6175.