Tusenvis av bittesmå edderkopper, spretthaler, midd og bladlus våkner til live fra vinterdvalen i det juletreet kommer inn i stuen din.

Disse småkrypene bor i juletreet ditt

− Det er bare å ønske dem velkommen inn, sier insektforsker Anne Sverdup-Thygeson.

Hver jul drasser mange av oss trær inn i stua og pynter dem med glitter, lys, julekuler og en stjerne i toppen. Men med treet kommer også tusenvis av leieboere.

Trærne er nemlig fulle av edderkopper, midd, spretthaler, støvlus, bladlus, møll, egg og larver. For å nevne noen få.

− Det kan være mange forskjellige arter med småkryp i juletreet ditt. Et anslag er rundt 50 forskjellige arter, sier Anne Sverdrup-Thygeson. Hun er insekt-professor ved NMBU − Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

De fleste småkrypene ligger i en slags dvale med håp om å overvintre til neste sommer, men når de kommer inn i din varme stue, kan de våkne til live.

Våkner fra dvalen

De små dyrene i juletreet ditt er kaldblodige og har derfor måttet sørge for at vannet i kroppen deres ikke fryser til is.

− Alle småkrypene som må takle frost, lager frostvæske i kroppen. Det betyr at de produserer et stoff som er veldig likt det vi putter på bilen vår for at vannet i kjølesystemet ikke skal fryse.

Gjennom vinteren handler livet om å overleve og bruke minst mulig energi.

Men når insektene, edderkoppene og spretthalene våkner fra dvalen i stua vår, bruker de fort opp all energien sin. Og ifølge Sverdrup-Thygeson dør de fleste i løpet av kort tid når de våkner opp i stuen din.

− De lever ikke lenge i juletreet ditt. Det er altfor varmt og altfor tørt inne hos deg. Noen tørker ut på flekken og noen ligger der som egg eller larver, som tørker ut før de klekker ut.

Noen av insektene fra juletreet kan du kanskje finne i vinduskarmen, sier forskeren.

− De som har vinger kan finne på å fly mot vinduet, for de vil jo ut. De har ikke det minste lyst til å være på julefest hos deg.

De fleste av småkrypene vil du nok aldri få øye på. Som denne spretthalen som bare er én millimeter lang.

Et tegn på lite sprøytemiddel

Disse små dyrene er uansett helt ufarlige, sier insektforskeren. Det er tvert imot et godt tegn om du finner småkryp i juletreet.

− Det tyder på at treet ikke har blitt så hardt sprøytet i juletreplantasjen. Så det skal du bare være glad for, sier Sverdrup-Thygeson.

For insekter og andre små dyr trives godt på grantrær ute i naturen.

De fleste småkryp er planteetere og finner rikelig med mat de kan gnafse på i trærne som skal bli til juletrær.

Noen suger også til seg næring, som det lille insektet trips, som du kanskje har sett på løvetann eller på potteplanten din som små, avlange, brune eller svarte småkryp med frynsete vinger. Bladlusa suger også til seg næring fra grantreet, for eksempel fra barnålene, forteller insektforskeren.

Det finnes også rovdyr som liker seg godt i grantrærne. Edderkopper og noen arter av det lille edderkoppdyret midd, jakter på andre småkryp i treet.

Midd er bittesmå edderkoppdyr med åtte bein. Noen er planteetere, mens andre er rovmidd, som denne lille røde.

Treet som en dag skal bli et juletre er et fint sted å bo for de små.

− Der du ser ett tre så vil småkrypene se ikke bare en høyblokk, men en hel by med mange muligheter. Med masse leiligheter der det bor forskjellige leieboere, enten det er trips eller støvlus eller midd eller små edderkoppbarn, sier Sverdrup-Thygeson.

Og på vinteren gjemmer de gjenlevende innbyggerne seg inni en av disse «leilighetene».

Norsk tall som reklame for sprøytemiddel

Men finnes det egentlig forskning på hvilke dyr som bor i juletrærne våre? Både norske og utenlandske medier har slått opp år etter år at det bor et sted mellom 10 000 og 25 000 småkryp på juletreet ditt.

Sverdrup-Thygeson forteller at det er insektforsker-kollega Arne Fjellberg som står bak den ene uhøytidelige undersøkelsen som har gitt opphav til dette tallet.

− Han gikk ut og samlet grankvister for å finne svar på hvor mange småkryp som egentlig lever i ei julegran. Men etter å ha brukt en halv dag bare på å telle småkryp på én kvist, ga han seg fordi det var så mange. Tallet kommer fra å gange opp det han fant på den kvisten.

Det finnes altså ingen solid forskning på hvor mange insekter som finnes på hverken grantrær eller juletrærne vi drasser med oss inn i stua.

Insektforskeren tror grunnen til at det norske tallet spredte seg til utenlandske medier var at et utenlandsk sprøytemiddelfirma, som også selger sprøytemiddel til juletrær, slo det stort opp. Men å sprøyte juletreet for å kvitte seg med småkrypene er helt idiotisk, sier insektforskeren.

− Det kan godt hende at tallet 25 000 småkryp på juletreet stemmer. Problemet er at folk ikke har skjønt at vi lever på insektenes planet. For hver av oss er det 200 millioner av dem. De er jo i praksis overalt. Også i trær, slår hun fast. Men det nøyaktige antallet vil selvsagt variere med blant annet typen tre, størrelse og hvor det har vokst.

Masse dyr i huset ditt fra før

Så ja, det er masse dyr i juletreet ditt. Men det er også mange små organismer som lever i huset ditt fra før av, og det skal vi være glad for, sier Sverdrup-Thygeson.

− Et sunt lite økosystem med småkryp inni husene våre kan gjøre at de holder hverandre i sjakk, sier professoren.

− Har du det skinnende rent, er det fort bare de aller mest hardføre småkrypene og mikroorganismene som overlever. Da har de ingen konkurrenter eller fiender igjen, og det kan bety at de får herje fritt.

Det finnes også forskning som tyder på at flere av oss får astma og allergier fordi vi ikke blir eksponert for nok små og store dyr.

Nye arter fra utenlandske juletrær

Alle småkrypene på norske juletrær er det altså bare å ønske velkommen inn. Men kjøper du et utenlandsk tre, kan du være med på å innføre uønskede arter til Norge.

Frode Ødegaard er forsker ved NTNU og frykter at småkryp som følger med juletrær fra andre land, kan etablere seg i norske økosystemer.

– Juletrær transporteres i containere og trailere, og det er masse rusk og oppsop som faller av underveis, deriblant mange små kryp. Når vi vet at det er tusenvis av dyr bare på ett tre, vil det alltid være mange som faller av før juletreet kommer inn i stua, sier forskeren, sa Ødegaard, forsker ved NTNU til forskning.no i 2018.

Det kan for eksempel være skadedyr som kan true norsk skogbruk, ifølge NTNU-forskeren.