Janne Haaland Matlary har skrevet boken «Verden blir aldri den samme» om krigen i Ukraina, som ble utgitt 23. mai. Hun mener de fleste av oss ikke ser alvoret i krigen.(Foto: Marte Dæhlen)
Ukraina-krigen: – Verden blir ikke den samme, sier forsker Janne Haaland Matlary
– Krigens alvor har ikke sunket inn i Norge, sier professor og tidligere statssekretær Janne Haaland Matlary.
Matlary er professor i statsvitenskap ved
Universitetet i Oslo og ved Forsvarets Stabsskole, med internasjonal politikk
som spesialfelt.
Hun har nå skrevet bok om Ukraina-krigen og hva den
betyr for verdensfreden, demokratiet og for oss i Norge.
I boken «Verden blir ikke den samme. En sikkerhetspolitisk hverdag» forsøker hun å svare på hvorfor verden ikke blir som
før og hvordan den nye hverdagen kanskje blir.
– Hva mener du egentlig med at verden ikke blir den samme?
– Her er det to ting som er spesielt viktig, sier Matlary,
som også var statssekretær i Utenriksdepartementet fra 1997 til 2000.
– For det første har både Russland og Kina vist at de gir
blaffen i normene våre her i Vesten, sier hun.
– Alle stater er likeverdige
Ifølge Matlary er hovednormen i internasjonal politikk det
som kalles suverenitet – at alle stater er uavhengige og likeverdige.
Det innebærer også at innbyggere i et land har fundamentale
rettigheter, at disse menneskerettighetene gjelder for alle og at det er
regjeringene i hvert land som skal sørge for dem.
– Denne krigen handler ikke bare om sikkerhetspolitikk, men
også om FN-pakten, sier Matlary.
Annonse
– Selvfølgelig sier Kina at de oppfyller alle
menneskerettigheter, men det er jo veldig mange eksempler på at for eksempel ytringsfrihet
og forsamlingsfrihet ikke er lov der.
Russland ønsker å krige
Den andre grunnen til at verden ikke blir den samme, er
Russlands intensjoner og hva de faktisk er villige til å gjøre.
Russland har vist at de ikke bare kan krige, de ønsker det
også, ifølge Matlary.
Hun kaller det aggresjonskrig. Russland brukte det
først mot Krim og nå i angrepet mot Ukraina.
– Man snakker ofte om at Russland og Kina ruster opp, men har
de faktisk kapasiteten de truer med? Svaret er ja, sier Matlary.
– Russland har i tillegg intensjon, altså vilje til å
bruke makt, sier hun.
– Og det er akkurat det siste punktet som er det helt
vesentlige.
Derfor reagerte Finland så sterkt
Matlary forteller om Putins møte med sitt eget sikkerhetsråd
to dager før angrepet 24. februar i fjor. TV-bilder fra møtet viser at alle
medlemmene i sikkerhetsrådet reiser seg og sier at de anerkjenner Luhansk og
Donetsk som uavhengige stater.
Dette bryter sterkt med normene våre i Vesten, ifølge
Haaland.
– Du kan ikke anerkjenne en bit av et annet land som en egen
stat. Selv om Russland også gjorde det i Georgia i 2008, sier hun.
Annonse
Det var da Finland forsto at Russland gir blaffen i måten vi
gjør ting på her i Europa og Vesten generelt, forteller Matlary.
– Og det var da Finland, som har vært realistiske og
balanserte hele veien, forsto at det nå er for farlig å være utenfor Nato.
– Dette er for meg en veldig solid indikator på hvor
alvorlig de landene som kjenner Russland godt, anser situasjonen, sier hun.
Krig uten grunn
Én av de tingene som Matlary synes er oppsiktsvekkende med
denne krigen, er at Russland har forsøkt å invadere et naboland – uten noen spesiell
grunn.
– Det har ikke vært noen kriger før dette der et land har
brukt militærmakt uten å ha en uttalt grunn til det. De som angriper, har i
hvert fall brukt - eller forsøkt å finne – en folkerettslig grunn. Nå var det
bare ingenting, sier Matlary.
– Så det har jo sjokkert, om ikke hele verden, så i hvert
fall Vesten.
Likevel mener Matlary at vi i Norge er altfor lite
sjokkerte. Hun skriver i boken at verken politikere eller det norske folk
forstår alvoret av krigen i Ukraina og hva den kan bety for oss.
– Når finnene, som er såpass realpolitisk orientert, går til
det skritt og skynder seg, eller nærmest hiver seg, inn i Nato, da burde Norge
også se alvoret, sier hun.
Svenskene gjorde som finnene og reagerte raskt – de søkte
medlemskap uten vanlige demokratiske prosesser.
– Norske politikere er tafatte
Siden Norge allerede er med i Nato, trengte vi jo strengt
tatt ikke å gjøre noe, forklarer Matlary.
Annonse
Hun tror derfor at krigen ikke ligger like langt framme i
bevisstheten vår som i nabolandene våre.
– Likevel er politikerne våre veldig tafatte, sier hun.
Hun mener dette også blir tydelig når vi ser på
mediedekningen.
– Krigen i Ukraina blir raskt en sak blant mange andre, selv
om den er i nyhetene hver dag.
Hun forteller om rapporten som forsvarskommisjonen la frem
tidligere denne måneden, som konkluderte med at situasjonen er alvorlig,
også for Norge.
– Til tross for en alvorlig forverring av trygghetssituasjonen
de senere årene, har norsk offentlighet i begrenset grad tatt inn over seg behovet
for et sterkt og fremtidsrettet forsvar, sa kommisjonens leder, Knut
Storberget, da han overleverte rapporten til forsvarsministeren 3.
mai.
Han ba om 30 milliarder kroner mer enn det som var blitt foreslått
over statsbudsjettet og at det årlig bør brukes 40 milliarder kroner til
opprustning de neste ti årene.
– Rapporten var jo oppe i mediene i et døgn, så var den
glemt, forteller Matlary.
– Nå er det alvor, og det er viktig
Matlary mener det hun betegner som politikernes «tafatthet» har med måten styringen
i Norge er organisert på, med direktorater og departementer som har spesifikke
ansvarsområder.
For hvor ligger egentlig ansvaret for å forhindre at vi
havner i en krig mot Russland?
– Vi har jo et sektorprinsipp i norsk forvaltning som er
veldig, veldig godt innarbeidet og godt å ha i vanlige tider, sier
Matlary.
– Men når det kommer en ytre utfordring som har konsekvens
for hele samfunnet, er det ingen rask og effektiv samordning, sier hun.
Annonse
Kommer det en trussel innenriks, som droneflygning eller kutting av internettkabler, er det Justisdepartementet som
har ansvaret.
– Hvis det kommer trusler fra utlandet, er det Forsvarsdepartementets ansvar. Og er det en blanding av de to, ja da er det
kanskje Utenriksdepartementets ansvar, sier Matlary.
– Vi har ikke noe nasjonalt sikkerhetsråd. Det har både
britene, franskmennene, finnene og amerikanerne.
Det at alle departementene skal samordnes, gjør at ting tar
tid og at ansvaret ligger spredt, ifølge Matlary.
– Forvaltningen av det hele gjør jo at ingen sier: «Nå er det
alvor, og det er viktig.»
Hun minner oss på at vi har 197,7 kilometer med grense mot Russland.
– At en stor konvensjonell stat-til-stat-krig skjer i nabolaget vårt, gjør det spesielt farlig og risikabelt for Europa, sier hun.
Evne til å handle raskt
– Når det kommer hybride angrep sammen med for eksempel
sabotasje og eventuelle militære gråsone-hendelser, trenger en stat evnen til å
samordne uhyre raskt all informasjon i ett felles situasjonsbilde og reagere
med felles tiltak, sier Matlary.
Det er derfor land som for eksempel Storbritannia og Finland
har nasjonale sikkerhetsråd under statsministerens kontor. Disse består av de
viktigste politikerne på toppen, fra berørte sektorer, offiserer og eksperter.
Matlary sier at et moderne angrep vil bestå av flere
elementer, som for eksempel cyberangrep på staten, media og forsvar, sabotasje
av infrastruktur og eventuelle militære aksjoner.
– Målet er å utnytte overraskelsesmomentet og skape
forvirring, kaos og frykt. Da vil et angrep ha store sjanser til å lykkes,
forklarer hun.
Matlary mener både ledere og befolkningen må være forberedt
på at noe sånt kan skje.
– For myndighetene er det avgjørende å vurdere situasjonen
raskt med input fra alle berørte sektorer og dermed komme med motangrep.
– Da er det ikke tid til å diskutere hvilket departement som
«eier» problemet, sier hun.
Departementet: Pågående vurderinger
Forskning.no tok først kontakt med Forsvarsdepartementet for
en kommentar til Matlarys kritikk. De mente vi burde snakke med Justis- og
beredskapsdepartementet. Sistnevnte klarte ikke å svare i løpet av tre dager. Vi gikk
tilbake til Forsvarsdepartementet, som svarer dette:
«Forsvarsdepartementet ønsker ikke på nåværende tidspunkt
å kommentere innholdet i boken, gitt at mye går i kjernen av pågående
vurderinger rundt Forsvarskommisjonens rapport. Spørsmålet om å etablere et
nasjonalt sikkerhetsråd ble fremmet av Forsvarskommisjonen da de la frem sin
rapport i begynnelsen av mai. Rapporten fra Forsvarskommisjonen vil inngå som
ett av flere grunnlag for arbeidet med ny langtidsplan for Forsvaret, som
kommer i 2024. Her vil også Sikkerhetsfaglig råd fra NSM inngå, sammen med
Forsvarssjefens fagmilitære råd og rapporten fra Totalberedskapskommisjonen.»
Matlary illustrerer med eksempel fra internettkabelen til
Svalbard som ble ødelagt i fjor. Internettforbindelsen forsvant i flere døgn,
og politiet etterforsket bruddet som mulig sabotasje. Men saken ble henlagt.
– Her burde man straks ha funnet ut om det faktisk var
sabotasje og om det skjedde andre merkelige ting der oppe - altså samle situasjonsbildet
fra mange sektorer, sier hun.
Det finnes noen enkeltstående hendelser som Norge øver på og som vi har prosedyrer for. For eksempel det som kalles «renegade», altså når
et passasjerfly kapres og skal styrtes i en norsk by.
– Da øver man på å ta beslutningen om flyet skal skytes ned
eller ikke, noe som er en grusomt vanskelig beslutning å ta og som derfor må
øves på, sier Matlary.
– Da er selvsagt informasjon ekstremt viktig. Er dette en
selvmordskaprer eller en skøyer? Tiden man har til å bestemme seg, er bare noen
minutter. Slike situasjoner kan defineres på forhånd, og man kan lage konkrete
retningslinjer for beslutninger som må tas. Men skjer det mye på en gang, uten
klarhet i hva som faktisk som skjer, trenger man raskt innsamling av
informasjon og beslutningstagere fra flere sektorer, sier Matlary.
Fremtiden er uviss
Matlary ønsker å være tydelig om følgene av krigen for å få
folk til å forstå alvoret i den. Derfor bruker hun sterke ord og bilder, både i
boken sin og overfor forskning.no.
Men er det så alvorlig som hun sier og skriver?
Helene Sjursen er forsker ved Senter for europaforskning ved
Universitetet i Oslo. Vi stiller henne det samme spørsmålet som Matlary:
– Hvordan ser verden ut etter Ukraina-krigen?
– Det vet vi ganske lite om, sier Sjursen.
– Vi vet ikke hvor lenge krigen vil vare, vi vet ikke hva
utfallet blir, og vi vet ikke hvordan den politiske utviklingen i Russland vil
bli.
Det er noe av det som preger den situasjonen vi er inne i
nå, mener hun, nettopp denne usikkerheten og uvissheten.
Men er én ting Sjursen er tydelig på, er det dette:
Oppgjør etter krigen
– Det må bli et rettsoppgjør, sier hun.
– Denne krigen er et åpenbart brudd på folkeretten. Russland har gått til angrep på en annen
stat. Det er ikke lov, sier Sjursen.
Hun nevner andre brudd på folkeretten også, som angrep på sivile, tortur og kidnapping av barn.
Derfor engasjerer Nato seg
– Det er bruddene på internasjonal rett som gjør at Nato
støtter Ukraina og at de går såpass hardt til verks med å sende våpen, sier
Sjursen.
Hun peker spesielt på generalsekretær Jens Stoltenbergs
taler om Natos engasjement i krigen.
– Natos og EUs støtte til Ukraina begrunnes med referanse
til brudd på folkeretten. Krigen er ulovlig. Når krigen en gang er over, må de
som har begått disse bruddene, stilles til ansvar, sier Sjursen.
– Et rettsoppgjør vil også bekrefte at det fins noen
grunnleggende kjøreregler i internasjonal politikk og at disse ikke uten
videre kan brytes. Slik sett vil det kunne bidra til å reetablere eller styrke
internasjonal rett.
Det er altså først når dette oppgjøret blir gjort, at vi vil
se hva slags verden vi lever vi.