– Man tenker ikke så mye over at
barn går rundt og er lei seg, men vi ser at det blir veldig vanskelig for de
sjenerte barna at de ikke får til den sosiale kontakten med andre, sier Mona Bekkhus.
Hun er
førsteamanuensis i utviklingspsykologi ved Universitetet i Oslo og hovedforsker
bak en ny studie som viser at det er en sammenheng mellom sjenanse og emosjonelle vansker
hos barn.
Det ble brukt data om 516 barn fra Vennskapsstudien. Dataene ble samlet inn over fire år, da barna var mellom fem og sju år.
Studien ble gjennomført som en nettverksanalyse. Det betyr at forskerne i stedet for å summere svarene, har forsøkt å fange opp sammenhengen mellom de ulike spørsmålene som har blitt stilt.
I denne studien var det lærerne til
barna som svarte på spørreskjemaer om barna. Skjemaene inneholdt blant annet
spørsmål om hvorvidt barna ofte var nervøse, engstelige eller lei seg, om
de hadde mange bekymringer og om de ofte klaget over vondt i hodet eller vondt
i magen.
(Kilde: Psykologi-forsker Mona Bekkhus ved Universitetet i Oslo.)
Ifølge forskerne bak studien kan sjenanse karakteriseres ved
flere forskjellige aspekter. Den sjenerte kan for eksempel kjenne på anspenthet, bekymring og ubehag i sosiale sammenhenger – og ha
forventninger om negative reaksjoner fra andre.
De som er sjenerte kan unngå sosiale situasjoner og være tilbakeholdne
i andres nærvær. Det kan føre til utfordringer i sosiale relasjoner.
Mona Bekkhus forklarer at sjenerte
barn kan synes at det er vanskelig å ta kontakt med andre barn for å spørre om
å delta i lek.
Ønsker kontakt
Studien er gjort av forskningssenteret PROMENTA ved Universitetet i Oslo.
Forskerne har avdekket en sammenheng mellom sjenanse og emosjonelle
vansker, som angst og tristhet.
De har funnet ut at det spesielt er to sider ved sjenanse som kan knyttes til emosjonelle vansker. Det ene er det å observere andre uten å ta kontakt. Det andre er å avvise andre. Forskerne
mener dette tyder på at mye av den direkte relasjonen mellom sjenanse og emosjonelle
vansker skyldes problemer med å samhandle med andre.
Mona Bekkhus påpeker at veldig
mange sjenerte barn ønsker sosial kontakt, men at de synes det er vanskelig.
– Vi så at de barna som opplever
det som spesielt vanskelig å skulle tilnærme seg andre, ofte er lei seg,
nedfor eller på gråten.
– Det tenker jeg er viktig
informasjon dersom man jobber med barn, sier Mona Bekkhus.
Lett å overse
Kirsten Flaten er dosent i
spesialpedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet og har skrevet en
bok om hvordan lærere kan støtte sjenerte elever. Hun forklarer at angst og
ulykkelighet er en naturlig del av sjenanse, fordi du føler du har et
potensial du ikke får ut.
– Alle barn har lyst til å leve et
liv som er rikt på sosiale impulser og relasjoner. Men disse barna får det ikke
til og føler seg gjerne utenfor. Da er det ikke rart at de blir triste.
Hun mener derfor at studien fra
PROMENTA ikke nødvendigvis sier noe nytt, men at den bekrefter det forskerne
har visst fra før.
– Og det er viktig, fordi de
sjenerte barna er en gruppe som vi lett overser, sier hun.
Annonse
De stille barna
Bekkhus fastslår at man ikke
alltid har lagt merke til de barna som er stille.
– Det har tradisjonelt vært stort fokus på de barna som utagerer i klasserommet, de som er fysiske og
svarer tilbake til lærerne. Så har man kanskje ikke viet like mye oppmerksomhet
til de stille barna.
Men hun tror
fagarbeidere og skolen i større grad har blitt oppmerksomme på det nå.
Halvparten er sjenerte
Kirsten Flaten forklarer at 50 prosent av befolkningen er sjenerte. 35 prosent er så sjenerte at det påvirker hverdagen deres.
Hun understreker likevel at sjenanse ikke må sykeliggjøres.
– De fleste av oss lever godt med den lille sjenansen.
Vanskelig overgang
Studiens funn viser at sjenerte
barn blir mer engstelige i overgangen fra barnehage til skole.
Bekkhus sier det er litt vanskelig
å forklare akkurat hvorfor det er sånn.
– Men jeg tenker en måte å forklare
det på, er at det blir litt andre typer forventninger til barna når de går over
til skolen.
Hun forklarer at det gjerne
er tettere voksenkontakt i barnehagen enn det er i skolen. I tillegg er gruppene større på skolen.
– Det er også en viss forventning
når barna blir større, om at de skal ta mer initiativ og engasjere seg mer med
jevnaldrende, sier Bekkhus.
Hun forklarer at dette kan bli
vanskelig for de sjenerte barna.
Kirsten Flaten mener at de økte
plagene i overgangen fra barnehage til skole kan skyldes at forventningen om at
barna skal tilegne seg nye ferdigheter øker.
Annonse
– Du skal forstå bokstaver, du skal
forstå tall. Det blir mye mer vurderingskultur.
Hun tilføyer at det også blir et
mer individuelt fokus i skolen. Barna må for eksempel i større grad klare seg
individuelt når det kommer til det sosiale i friminuttene. I tillegg er det gjerne klasseromssituasjoner
hvor hver elev må lese høyt.
– De aller fleste barn med sjenanse
vil slite med å respondere i timen, sier hun.
Det er mulig å hjelpe
Hva kan gjøres for å hjelpe de
sjenerte barna?
Kirsten Flaten forklarer at barn
med sjenanse gjerne prøver å unngå lærerens oppmerksomhet. Hun understreker at
det er viktig at lærerne ikke lar seg skremme av dette, men at de heller søker
å anerkjenne og gi oppmerksomhet på diskrete måter.
Hun legger også til at det kan være
positivt å organisere friminuttene ved å gi barna et tilbud om aktiviteter de
kan gjøre.
– For da har de noe å gjøre - de
slipper å finne på det selv, og de slipper å være alene.
Flaten forklarer også at det er
mulig for foreldre å hjelpe sjenerte barn, men at de da bør starte tidlig.
– Det handler om ikke å la dem
slippe unna alt de synes er ubehagelig.
– Hvis du er på butikken og de sier
de vil ha noe, så kan du godt si «ja, du kan få det, men da må du gå og kjøpe
det selv». Den selvhevdelsen kan være vanskelig, men er også veldig viktig.
Flaten legger til at det kan
være nyttig å få barna inn i lekegrupper og at barnet både har besøk og besøker
lekekamerater. Det er også nyttig å delta i organiserte fritidsaktiviteter, gjerne med
foreldrene som støtte.
Annonse
Viktig med voksenkontakt
Bekkhus tror det er mulig å
hjelpe de sjenerte barna til å klare seg bedre. Det kan være
nyttig å snakke med dem om hvordan de tenker og hva de føler, mener hun.
– Det er mulig å hjelpe dem
til å få bedre sosiale ferdigheter ved å lære dem teknikker som kan gjøre det
lettere å mestre de sosiale situasjonene.
I likhet med Flaten mener hun at det kan være positivt med en større grad av voksenkontakt i skolen, for
eksempel med flere voksne ute i friminuttene.
Ikke bare negativt
– Finnes det noen positive sider
ved å være sjenert?
– Hvis du er så sjenert at du er
lammet av det, så ser jeg lite positivt med det, sier Kirsten Flaten.
Men hun mener at en lavgradig
sjenanse godt kan gjøre folk litt mer sjarmerende, fordi de ikke er brautende eller
voldsomme.
– Du føler at du blir sett sammen
med dem. De blir også opplevd som lojale og gode venner. De som er sjenerte, vet
hvor vanskelig det er å få venner, så de er veldig hyggelige med de vennene de
har.
Flaten poengterer at det er viktig
å få fram de positive sidene ved sjenanse.
– Det ligger veldig tett på
personligheten, dette med å være sjenert. Og vi kan ikke gjøre folk til andre
personer enn de er, men vi kan vise dem de gode sidene med å være sånn som de
er.