En ekspertgruppe oppnevnt av regjeringen foreslår mer
veiledet lek i barnehager, skoler og SFO.
De mener det kan bidra til sosial utjevning.
Ekspertgruppen består av sju forskere som foreslår å innføre det de kaller systematisk lekbasert
læring i barnehage og SFO.
Forskerne skriver i rapporten at
det finnes to viktige former for lek som ligger til grunn for barns utvikling
og læring: den frie leken og veiledet lek.
I den frie leken velger barna
innhold, form og forløp på det som skjer. I veiledet lek tar lærer med seg
lekematerialer, rekvisitter eller aktiviteter som utforskes sammen med barna,
skriver de i
rapporten.
– Da er jeg redd for at det nye forslaget kan gå ut over det
som kan regnes som barns lek.
Støtter seg på en studie ved UiS
Det nye forslaget fra ekspertutvalget legger til grunn en
studie fra Agderprosjektet ved Universitetet i Stavanger. Det skriver Utdanningsforbundet.
I studien deltok 71 norske barnehager.
I halvparten av barnehagene jobbet de ansatte med spesifikke
tiltak for såkalt lekbasert læring. Det gjorde de i åtte timer hver uke i løpet
av ni måneder.
Den andre halvparten gjorde ingen endringer i
barnehagehverdagen.
Ønsker å utjevne forskjeller
Resultatene viste at barn som fikk et lekbasert
læringsopplegg, hadde bedre ferdigheter i matematikk, språk og selvregulering
etter ett år.
Annonse
Men dette gjaldt bare i barnehager med lite læring i
utgangspunktet. I barnehagene som blir omtalt som gode – altså med mye læring
fra før – hadde tiltakene ingen effekt.
Derfor konkluderte forskerne med at opplegget kan være egnet
for å redusere forskjeller mellom barnehager.
Vi må stole på leken
– Det å inkludere alle og bidra til et miljø som er for
alle, er positivt, sier Løndal.
Men han blir skeptisk med en gang noen snakker om begrepet
«systematisk lekbasert læring».
– Man må stole på at leken gir en allsidig utvikling, sier
Løndal.
Han mener voksne absolutt kan bidra til å legge til rette
for gode lekemiljøer.
– Jeg er slett ikke i opposisjon mot læring som sådan. Men det
må ikke gå på akkord med det som faktisk kan regnes som lek.
– Det må ikke være likhetstegn mellom morsomme læringsaktiviteter
og lek, sier Løndal.
Hvorfor er lek så viktig?
Professoren forteller at det er gjort mange studier på
hvordan barn ser på lek.
– De viser tydelig at lek er det som gjør barns liv verdt å
leve. De leker rett og slett fordi det er en typisk væremåte for barn og fordi
de liker å leke.
Annonse
Løndal forteller også at lek har noen elementer og karakteristikker
ved seg som gjør det til lek. Det går blant annet ut på at den er selvvalgt og
rettet mot barnet selv.
Løndal sier at lekens mening må være viktigere enn målet med
den.
– Idet vi begynner å rette leken spesifikt inn mot
læringsmål, beveger vi oss på veldig utrygg grunn.
Ikke irrelevant for læring
Løndal mener likevel ikke at lek er helt irrelevant for
læring.
– Det er jo sånn at barn lærer når de leker. Men det er en
mye mer helhetlig utvikling og læring som i liten grad lar seg detaljplanlegge
og styre, sier han.
Løndal ønsker seg en diskusjon blant forskere og pedagoger om
hva som faktisk kan regnes som lek i opplegg som er rettet mot spesifikke mål –
for eksempel i skolefag.
– Kanskje kan vi da unngå at vi havner i en situasjon der
læringsfokuset stjeler leken.
– Det er gode intensjoner som ligger bak forslaget, sier
han.
– Men det er veldig viktig at ikke vi lar det spesifikke læringsfokuset
utvanne det vi kan regne som barns lek.