Voksen ordbehandling

Selv om småbarn sier lite, kan de forstå hva mange ord betyr. Hjernen er ikke like barnslig som vokabularet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Foto: iStockphoto)

Det rapporterer forskere som viser at småbarns hjerne behandler ord på en voksen måte.

Samme hjernestrukturer er i bruk, og over like lang tid, som hos oss med betydelig flere år på baken, viser forskere fra University of California, San Diego.

Studien er publisert i tidsskriftet Cerebral Cortex.

Tidligere har mange trodd at knøttene blant oss bruker andre meaknismer for å forstå ord, og at de først etter en stund utvikler den voksne måten.

- Vår studie viser at hjernens maskineri som brukes til å forstå betydingen av ord, er virksomt allerede fra vi lærer de første, sier studiens førsteforfatter, Katherine E. Travis, i en pressemelding.

Fant ledetråder i hjernen

Studien omfatter flere eksperimenter med målinger av hjerneaktivitet, blant annet med MRI. I tillegg brukte forskerne MEG, en avbildningsteknikk som i sanntid viser i hvilke regioner som er aktive.

I ett av flere eksperimenter undersøkte forskerne om 12-18 måneder gamle barn forsto ords betydning.

De fikk se bilder av kjente ting, og hørte ord som enten passet eller ikke.

Ett av dem var et ballbilde ledsaget av ordet ball, mens spedbarna deretter fikk se et nytt ballbilde, og så høre ordet hund.

En undergruppe fikk også høre ord akkompagnert av musikk med klanger som kunne minne litt om ordene.

Respons på samme sted

Hjerneaktiviteten peker mot at smårollingene var i stand til å avgjøre når bilder og ord passer sammen, heter det videre.

Når de for eksempel fikk se ballbildet og hørte ordet hund, førte det til en respons i hjernen på samme sted som der voksne behandler betydningen av ord. 

Forsøkene ble gjentatt blant voksne, for å bekrefte at tilsvarende mekanisme i en utviklet hjerne er i sving, når bilde og ord ikke matcher.

Resultatene kan bidra til  å utvikle tester slik at man tidlig har mulighet til å avdekke språkvansker eller autisme, ifølge forskerne.

Referanse:

Katherine E. Travis, et al. Spatiotemporal Neural Dynamics of Word Understanding in 12- to 18-Month-Old-Infants. Cereb. Cortex (2011) doi: 10.1093/cercor/bhq259 First published online: January 5, 2011. Sammendrag her.

Powered by Labrador CMS