Flere samlet seg utenfor fylkeshuset på Hamar 23. oktober for å protestere mot at fylkeskommunen ønsket å legge ned en rekke skoler i Innlandet.(Foto: Thomas Fure / NTB)
Å ha en videregående skole i kommunen beskytter mot utenforskap, ifølge ny studie
Da forskerne sjekket hva som beskyttet mot utenforskap på kommunenivå, var dette helt tydelig viktigst: At kommunen hadde en videregående skole.
Seks videregående skoler i Innlandet er vedtatt nedlagt fra
høsten 2025.
– Jeg frykter aller mest at lang reisevei for fremtidige
elever vil føre til at enda flere dropper ut eller ikke starter på videregående
opplæring, sier 17 år gamle Even Amundsen, elev ved Solør videregående skole, til
VG.
Bekymringen hans er ikke ubegrunnet.
Ifølge en nylig
publisert studie er det å ha en videregående skole i kommunen en
sterk beskyttelsesfaktor mot utenforskap.
Ikke individ, men samfunn
Chris Rønningstad fra VID Vitenskapelige høyskole har tatt
for seg data for alle ungdommer i Norge i alderen 16-24 år fra 2018. Data fra
offentlige registre er kombinert med statistikk fra Statistisk sentralbyrå.
Så har han undersøkt hva som fører til at noen av dem faller
fra – altså at de ikke deltar i utdanning eller arbeidslivet.
I 2018 havnet rundt 14 prosent av ungdommene i denne
kategorien.
Debatt og forskning om utenforskap handler gjerne om
individuelle årsaker til at noen faller fra.
Familieforhold, som innvandrerbakgrunn og foreldre som
mottar sosialhjelp, er sterke risikofaktorer.
Men i den nye studien ville Rønningstad løfte blikket
til samfunnsnivået.
Hva kjennetegner de kommunene som har lite utenforskap?
En sterk beskyttelsesfaktor
Rønningstad lagde en oversikt over alle kommuner med og uten
videregående skoler, sånn at det var mulig å sammenligne dataene fra disse to
gruppene.
Resultatet var tydelig.
– Har du en videregående skole i kommunen, så har
du betydelig lavere risiko for utenforskap.
Den generelle risikoen for utenforskap i 2018 var altså
rundt 14 prosent.
Ungdom i kommuner med videregående skoler hadde fire prosentpoeng lavere risiko enn dette.
Annonse
– Det er en beskyttelsesfaktor som er ganske
sterk, sier Rønningstad.
Rønningstad så også på andre forhold ved kommunene.
Det spilte ingen rolle om kommunen var en by eller en bygd,
om den var rik eller fattig eller om det var mange arbeidsplasser som var
såkalt lavkvalifiserte.
Stor variasjon av hva slags type arbeidsplasser som var
tilgjengelig, hadde litt å si. Sterk grad av primærnæring, altså bønder og
fiskere, ga også litt mindre utenforskap.
Men ingen faktorer på kommunenivå slo ut på samme måte som
det å ha en videregående skole.
Økonomiske effekter
Studien fra 2018 gir et øyeblikksbilde. Rønningstad kan for
eksempel ikke si noe om hvorvidt de som gikk på skole den gangen, fullførte. Men
han har sett på tall fra 2013-2018, selv om de ikke er med i studien. Trenden i
den perioden er stabil, nærhet til skole er viktig.
– Det er likevel ikke sånn at hvis vi åpner en
videregående skole i alle kommuner, så får vi fire prosentpoeng lavere utenforskap,
understreker Rønningstad.
Men han spør seg om politikernes beregninger har tatt høyde
for alle økonomiske effekter av skolestengningene.
– Dette viser at vi kan spare penger ved at ungdom
ikke faller fra, sier Rønningstad.
Annonse
– Det er lett å finne individfaktorene som gjør at ungdom faller fra. Det denne artikkelen argumenterer for, er at også andre
forhold er viktige. Folka rundt ungdommene og samfunnet rundt er viktig.
Kan være en sammenheng
Martin Skagseth forsker på mennesker som havner
utenfor arbeidslivet, ved forskningsinstituttet NORCE.
Han har ikke lest artikkelen til Rønningstad, men
uttaler seg på generelt grunnlag.
– Tilgjengelighet til videregående skole kan ha sammenheng med utenforskap da fullføring av videregående skole er en sterk faktor for senere deltakelse i arbeidslivet, sier Skagseth til forskning.no.
Tilgang til lærlingplasser etter yrkesutdanning
har en lignende relasjon til arbeidsdeltakelse, påpeker han.
Økt belastning i en sårbar livsfase
– En økt belastning, i form av lengre reisevei til skole, på en ung person i løpet av en hverdag vil også måtte håndteres sammen med resten av utfordringer man står overfor i denne fasen av livet, sier Skagseth.
– Om det kan veies opp for med bedre tilbud ved skolene, på grunn av økte rammer, er usikkert og vanskelig å si noe om.
Det høres ikke usannsynlig ut at det å ikke ha
skole i nærheten kan gi økt risiko for å falle utenfor, men det kan også være
andre faktorer som ikke er undersøkt som forklarer sammenhengen, påpeker Skagseth.
– Det er uansett absolutt viktig og helt riktig at vi ser og vender på både strukturelle og individuelle faktorer for utenforskap for å hjelpe flere som ønsker å jobbe, inn i arbeidslivet.
Når unge først har falt utenfor, er det mest effektive
tiltaket tett oppfølging over tid, ifølge Øydgard.
Men det beste er å forebygge, sier hun.
- Skal det lykkes, må vi slutte å forstå ungt
utenforskap som resultat av svikt hos den enkelte og heller rette blikket mot
samfunnsstrukturene som ligger bak.
Rettet 26.10.24 kl. 15.03: I den første versjonen av saken sto det at ungdom i kommuner med videregående skole hadde fire prosent lavere risiko for utenforskap enn ungdom i kommuner uten en videregående skole. Dette er rettet til fire prosentpoeng.