Når et barn leser for en hund, opplever barna
mindre stress og blir mer konsentrerte. De blir bedre lesere, de blir mer
utholdende og motiverte, og de opplever mer mestring.
– Lesehunder har en positiv effekt i skolen. Barna er også veldig fornøyde og mener selv de blir bedre til å lese. Tidligere har dette i stor grad blitt forklart med utskillelse av hormonet oxytocin. Vi mener dette er en litt for enkel forklaring, sier Andreas Reier Jensen.
Han mener fenomenet har mer å gjøre med at hundens fordomsfrie og imøtekommende vesen. Det gjør at den blir det han kaller en pedagogisk aktør for barnet. En lesepedagog, rett og slett.
Jensen er forsker på Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder (UiA). Sammen med professor Ilmi Willbergh har han skrevet en vitenskapelige artikkel i tidsskriftet Anthrozoös.
Forskerne har fulgt en gruppe skolebarn gjennom syv måneder og studert videofilmer av 224 lesestunder med hund.
Ekstra kontakt med hund
– Store pattedyr er like nok oss mennesker
til at vi få en tilknytning til dem, men likevel så forskjellige fra oss at vi
ikke blir sjenerte overfor dem, sier Jensen.
Når elevene leser for hunden, er de nødt
til å late som om hunden kan forstå dem for få fullt utbytte av situasjonen. De
opplever huden som et individ med evne til å kommunisere, men samtidig er de
fullt klar over at hunden ikke forstår alle ordene de leser for dem.
– Lek er viktig for barns læring. Vi
kaller hunden for en ubevisst pedagogisk aktør i situasjonen, sier Willbergh.
Gjennom evolusjonen har hunden utviklet en
evne til kommunikasjon og kontakt med mennesker som skiller seg fra andre dyr. Når
elevene kan holde blikkontakt med lesehunden og til og med gi den en high-five
på slutten av lesingen, opplever de både kontakt med et annet levende vesen. Det hele får et innslag av humor. Helheten bidrar til at elevene opplever lesingen
som spesielt meningsfull.
Forskerne så at det var nødvendig for
barna å gå inn i rollespillet med hunden som lytter.
– Barna som ikke viste særlig interesse
for hunden, kunne like gjerne lest for et annet menneske, sier Jensen.
Later som hunden forstår
– Siden lesesituasjonen skjer på skolen,
vet elevene hva som forventes. Og den forventningen er så sterk at det gjør at
de går med på premisset at de skal late som at hunden forstår fortellingen,
sier Willbergh.
Antrozoologi er et tverrvitenskapelig felt
som studerer kommunikasjon og relasjoner mellom «mennesker og andre dyr», som
Jensen uttrykker det.
– I den vestlige tradisjonen har det vært
et skille mellom mennesket og naturen, hvilket vi ser konsekvensene av nå med
naturkrisen vi står midt oppi. Det er dermed på tide å revurdere vårt forhold
til naturen. Dette er første gang det er gjort en studie der man kombinerer
pedagogikk og antrozoologi og der en ser dette i lys av skolen som institusjon,
sier han.