Mikrober rydder opp

Radioaktiv uran i grunnvannet er både skummelt og risikabelt å fjerne. Nå vil forskere sette bakterier på ryddejobben.

Om kort tid er dette mulig, mener amerikanske forskere i en artikkel i Applied and Environmental Microbiology.

"Uran."

Geobacter, en mikrobe som er kjent for å kunne spise jern, kan også livnære seg
av uran, viser forskerne i en studie. I grunnvann forurenset av uran kan mikroben omvende oppløst uran til fast uranitt. Uranitten kan så fjernes, i motsetning til det løste uranet.

Stimulering

Mikroben geobacter finnes naturlig i sedimenter, men som oftest i små kolonier. Og det trengs ganske mange for å kunne gjøre en skikkelig ryddejobb. I studien tilsatte forskerne derfor en appetittvekker i form av acetat, et eddiksurt salt, og en favorittrett for Geobacter, for å få den til å blomstre opp.

Etter oppblomstringen ble acetatet fortært kjapt, og geobacter gikk så over til hovedretten: radioaktiv uran. 70 prosent av uranet på det gamle gruveområdet som var forsøksted, ble omdannet til uranitt i løpet av vel to måneder.

Kald krig

Forskerne mener at tiden straks er inne for å bruke Geobacter til å rydde opp kraftig forurensede grunnvann fra den kalde krigens dager i USA. Forhåpentligvis kan geobacter erstatte gamle pumpe- og rensemetoder som er kostbare og risikable, særlig for de som utfører jobben.