Risikabel antibakteriell såpe

Antibakteriell såpe har ingen helsemessige fordeler sammenlignet med vanlig såpe. Faktisk kan den gjøre enkelte typer antibiotika mindre effektive, konkluderer en ny studie.

Vasker du hendene med antibakteriell såpe, er du ikke bedre beskyttet mot smittsomme sykdommer enn du ville vært med vanlig såpe.

Antibakteriell såpe fjerner heller ikke flere bakterier fra hendene enn vanlig såpe.

Triklosan

Hovedingrediensen i mange av de antibakterielle såpene er et stoff som heter triklosan.

Stoffet kan gjøre noen bakterier motstandsdyktige mot vanlige medisiner som amoxiillin, ifølge forskere ved University of Michigan i USA.

Denne typen resistens har ikke blitt oppdaget på populasjonsnivå så langt, men e-colibakterier i laboratorieeksperimenter viste motstandskraft når de ble utsatt for såpe med triklosan i konsentrasjonen 0,1 prosent.

- Disse e-colibakteriene kunne overleve i de konsentrasjonene som vi bruker i forbrukerversjonen av antibakteriell såpe, sier Allison Aiello, en av forskerne bak studien.

- For konsumenter betyr det at vi må være oppmerksomme på hva produktene inneholder.

Gjennomgang

Forskerne har gjort en systematisk gjennomgang av 27 undersøkelser gjennomført mellom 1980 og 2006, som har undersøkt effekten av denne typen antibakterielle såper.

Triklosan virker ved å gå til angrep på en biokjemisk mekanisme i bakteriene som gjør dem i stand til å holde celleveggen intakt.

I husholdnings- eller håndsåpe kan vi finne konsentrasjoner av dette stoffet på mellom 0,1 og 0,45 prosent.

På sykehus og i andre kliniske settinger, brukes stoffet i høyere konsentrasjon, og kan da være mer effektivt i forhold til å begrense sykdom og bakterier.

- Bør evaluere

Forskerne bak studien konkluderer med at myndigheter bør evaluere påstandene rundt antibakterielle produkter, og de oppmuntrer til flere undersøkelser.

Det finnes andre typer antiseptiske produkter på markedet, som inneholder andre aktive ingredienser, som for eksempel alkohol i våtservietter eller blekemiddel i husholdningssåpe.

Studien det er snakk om har ikke sett på slike produkter.

Triklosan benyttes ikke i mange håndsåper på det norske markedet, men finnes i en rekke andre produkter.

- De antibakterielle såpene som selges inneholder nesten alltid en eller annen variant av alkohol, sier Håkon Lindahl, miljørådgiver i Grønn hverdag.

- Triklosan benyttes derimot i tannkrem (bare i Colgate Total) og i dyre deodoranter - i tillegg til i enkelte klær, luktfjerningsspray for sko og skjærefjøler, med mye mer, forteller han.

Allison E. Aiello, Elaine L. Larson og Stuart B. Levy; Consumer Antibacterial Soaps: Effective or Just Risky?; Clinical Infectious Diseases, volume 45; 2007, S137-S147; DOI: 10.1086/519255.