Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.

– Vi har tidligere hatt for dårlig dokumentasjon av spredning under selve reisen, sier professor Jukka Corander.

Folk som reiser mye, sprer superbakterier

Superturistene sprer mye mer av farlige, resistente bakterier enn forskerne har trodd.

Resistente bakterier er en av våre største globale helsetrusler og er et ekstra stort problem i fattigere land. Dette er bakterier som ikke lar seg knekke på vanlig måte med antibiotika.

En av de farligste typene slike bakterier kan du finne i tarmen din. Den inneholder kloner av blant annet e. coli og ulike bakterier som kan gi deg lungebetennelse. Denne typen bakterier kaller vi MDR-GN.

Reisende plukket opp farlige bakterier

En internasjonal gruppe forskere overvåket europeere som besøkte Laos i tre uker. De analyserte daglig deltakernes aktiviteter og tok prøver av avføringen deres.

Samtlige deltakere hadde MDR-GN-bakterier i kroppen i løpet av perioden.

Europeerne som bodde på de samme hotellene og tilbrakte tid i hverandres selskap tok opp flere bakteriestammer. I ett tilfelle hadde to av dem helt like resultater. De bodde på forskjellig rom, men den ene tok en dusj på den andres bad.

Professor Jukka Corander.

Undervurdert spredning

Professor Jukka Corander ved Universitetet i Oslo sier:

– Vår studie avslører skalaen og kompleksiteten der legemiddelresistente bakterier etablerer seg i tarmkanalen under reisen. Det ser ut til at vi tidligere har undervurdert denne effekten.

Noen deltakere mistet etter hvert noen av bakteriestammene mens de fremdeles var i utlandet.

Ettersom tidligere studier kun har brukt prøver før og etter selve reisen, tyder dette på at forskerne tidligere har hatt for dårlig dokumentasjon av spredning under selve reisen.

Tar med seg resistente bakterier hjem

Forskerne fant ut at etableringen av MDR-GN-bakteriene er en svært dynamisk prosess. Det var en konstant konkurranse mellom sirkulerende stammer av bakterier anskaffet i utlandet og de reisendes «innfødte» bakterier.

Det betyr at når du er på tur, så kan du plukke opp bakteriene selv under korte besøk. I tillegg kan du ende opp med å spre stammene enda mer, både underveis og etter at du har kommet hjem.

Opptil åtte av ti av reisende som kommer tilbake fra høyrisikoområder har med seg MDR-GN-bakterier, og de kan bli i kroppen din i inntil ett år.

Tre av ti hadde tegn på super-resistent bakterie

Av gruppen på 20 frivillige som besøkte Laos, hadde alle deltakerne en type enzymer, ESBL, forbundet med antibiotikaresistens. Infeksjoner med organismer som lager ESBL har vist seg vanskelige å behandle. Enzymer er stoffer som setter i gang kjemiske prosesser i cellene våre.

Om lag en tredel av bakteriestammene hadde i tillegg enzymer som i praksis gjør dem resistente mot den type antibiotika vi ellers kun bruker som en siste utvei når ingen andre typer virker.

Dette gjør disse bakteriene nærmest umulige å behandle ved en infeksjon. Disse enzymene kalles carbapenemaser.

Anu Kantele mfl.: Dynamics of intestinal multidrug-resistant bacteria colonisation contracted by visitors to a high-endemic setting: a prospective, daily, real-time sampling study. The Lancet Microbe, 2021.