Første hund som finner skumle bakterier

Cliff er den første hunden i verden som snuser seg fram til bakterier som gir sykehuspaseinter diaré.

Cliff tar pause og hviler nesen et øyeblikk. (Foto: Fra studien i BMJ)

Beagelen Cliff er et nytt og utradisjonelt våpen i kampen mot diarésykdom hos personer med dårlig immunforsvar.

Nederlandske forskere presenterer den firbente nyvinningen i British Medical Journal.

Det viser seg nemlig at Cliffs finstemte lukteorgan i stor grad kan avsløre hvilke pasienter på sykehus som er rammet av den uønskede bakterien Clostridium difficile.

Denne mikroben er en vanlig årsak til magesyke og diaré, særlig i forbindelse med at innlagte pasienter på sykehus får antibiotika.

Utbrudd kan skape problemer på helseinstitusjoner, også norske. I verste fall er slike bakterieinfeksjoner dødelige.

Der svekkede personer ligger til behandling vil det uansett være avgjørende å kunne begrense smitte og sykdom raskt. Det er ikke registerte norske utbrudd utenfor institusjoner.

Fant de fleste

I forsøk på sykehus med pasienter klarte Cliff å påvise 25 av 30 syke personer i et utvalg på 300.

Hunden luktet også riktig på 265 av 270 i kontrollgruppa, som ikke var smittet.

Se video fra BMJ med Cliff på bakterie-jakt:

Når Cliff merker at de sykdomsfremkallende variantene av bakterien er i omløp, setter han seg ned, eller ligger, der den oppdager en infisert pasient.

Det har vært tidkrevende å perfeksjonere Cliff, og det er ikke undersøkt om andre hunderaser kan klare det samme. Men forskerne er optimistiske og tror det vil være mulig for flere typer hunder.

Fra tidligere er det gjort forskning som viser at hunder kan klare å lukte seg fram til kreft, så følsomme hundeneser kan spille en rolle innen medisinen.

Smitte og allergiske reaksjoner

Spørsmålet er hvor sentral denne rollen kan bli . Det er ikke gitt at slike supre sniffere blir gjennomgangsfigurer i mikrobe-kampen.

Overlege Olle Aspevall ved enhet for antibiotika- och behandlingshygiene på Smittskyddsinstitutet i Sverige, er blant dem som er usikre på om hunder kan brukes i større skala.

- Det finnes gode laboratorietester. Dessuten er det problemer knyttet til å ta med hunder inn på sykehusavdelinger

- Hunder kan også overføre smitte, og pasienter kan være allergiske, innvender Aspevall overfor Sveriges Radio Nyheter..

Han synes likevel bruken er interessant og vil ikke avvise at hund kan benyttes der eksempelvis vanlige laboratorietester ikke er tilgjengelige.

Marije K Bomers, Michiel A van Agtmael, Hotsche Luik, Merk C van Veen, Christina M J E Vandenbroucke-Grauls og Yvo M Smulders. Using a dog’s superior olfactory sensitivity to identify Clostridium difficile in stools and patients: proof of principle study. BMJ 2012; 345 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.e7396 Publisert 13. desember 2012.